Akademisvepet v.22

Rödblåa laget åkte hem från nordvästra Skåne utan poäng denna helgen.

Huvudtränare Fredrik Bild om matchen:

- "Vi öppnar matchen bra med stort bollinnehav och mycket av spelet förläggs på deras planhalva inledningsvis. Chansmässigt har vi bl.a. ett skott som tar i ribban. Ju längre halvleken går jämnas dock spelet ut och matchen är mållös i paus. I andra halvlek öppnar vi svagt och har dålig rörelse och löpvilja i vårt anfallspel. Ängelholm tar över och gör två mål på två bra avslut. Strax därefter får vi en utvisning och vi får en rejäl uppförsbacke. Totalt sett gör vi en okej insats defensivt men framåt var kvalitén inte bra nog för dagen."

Ängelholm - Öster 2-0 (0-0)

Huvudtränare Markus Lindberg om lagets 90 minuter:

- "25 minuter dålig spel, 20 minuter lite bättre + 45 minuter avdankat spel. Så summeras matchen. Turligt nog var inte IFK Berga skickliga nog att göra mål när vi ställer ut skorna.
Det positiva med matchen är 3 poäng, att Gustav fortsätter göra mål och att Oliver G visar att han i framtiden kan bli en ledare. I v
eckan som kommer vill jag se att man vill vara med i startelvan igenom att arbeta stenhårt, tänka ute på planen och har ett beteende som hjälper sina medspelare."

IFK Berga - Östers IF 0-4

Målskyttar: Gustav Ahrn 2, Shariff Istrafi, Oliver Gustafson

Huvudtränare Anton Mattsson har följande att säga om matchen:

- "En match där vi känner att vi underpresterar kraftigt. Vi får en tung start med straff emot oss och därefter självmål under matchens första 20 minuter. Vi fick tidigt problem med Kristianstads höga press som gjorde att vi sällan fick något längre bollinnehav under matchen. Enkla saker som mottagningar och passningar fungerade långt under en nivå man kan förvänta sig utifrån kvalitén vi som tränare vet att killarna besitter. I försvarsspelet är vi inte tillräckligt aggressiva i presspelet och kommer för långt ifrån motståndarna och vid ett par tillfällen leder detta fram till baklängesmål. Vi spelar upp oss något i den andra halvleken, men är fortfarande långt ifrån nöjda med vår prestation i såväl anfall som försvarsspel. Härnäst möter vi Landskrona Bois på Värendsvallens F-plan lördag 3 juni kl 14.00. Efter två mindre bra prestationer och resultat den senaste veckan ska vi jobba hårt och målmedvetet för att vända på trenden."

Kristianstads FC - Östers IF 3-0 (2-0)