Åtvid krossade Östers svit

Östers förlustfria svit kom till ett tungt stopp i Åtvidaberg. Efter en jämn inledning dominerade hemmalaget den sista dryga timmen totalt, och tillfogade Öster lagets största förlust på flera år.

ÅTVIDABERGS FF - ÖSTERS IF 4-0 (1-0)
32' 1-0 Zatara
48' 2-0 Bergström
66' 3-0 Zatara
82' 4-0 Sjölund (strf)

Öster ställde upp mer traditionellt än i vårensmöte mot Åtvid:
Wulff
S Karlsson - Robledo - Vasilj - Bojent
Velic - Persson - Elvby - Zlojutro
Gero - Piñones-Arce

58' Söderberg (Gero), Henningsson (Velic)
87' Ferizi (Piñones-Arce)

Trots att lagen kom från vitt skilda formkurvor, där Öster varit på väg uppåt, var det hemmalaget som tog kommandot över matchen i Åtvidaberg. Redan i tredje minuten kunde Åtvid, efter ett par hörnor, skapa en bra farlighet när Martin Christensen bara var en Österfot från att pricka in 1-0, men istället fick nöja sig med ännu en hörna. Två minuter senare stack Öster för första gången upp, men Zlojutros hårt skruvade inlägg stack över allt och alla. I tionde minuten såg det lovande ut för de rödblå när Gero var på väg genom men fick frispark mot sig efter en tämligen vänskaplig duell mot en Åtvid-mittback.
    Kvarten in i matchen jobbade Zlojutro och Gero så fram en hörna, men både på de och den resulterande testa Öster korta varianter utan någon större framgång. Två minuter senare rullade hemmalaget upp Öster ordentligt, när Bergström snyggt klackade fram Tinnerholm, som lyckligtvis inte kunde utnyttja läget.
    I 24e minuten hade Öster tur, när Wulff försökte täcka ut en boll till inspark men släppte Christensen förbi sig, och fick se dansken rulla in bollen framför ett helt öppet mål, där Robledo hann först på den och kunde rensa undan bollen.
    Efter spelade halvtimmen fick Velic med sig frispark i bra läge, men den slogs av Zlojutro alltför rakt på målvakten för att oroa.
    Minuten senare såg det bra ut, när Åtvid först bara var en tå från att Bojentinlägg skulle hitta en helt fri Gero, och i anfallets nästa moment var Zlojutro nära att nå en medspelare framför mål. Men istället kom den egentligen inte så oväntade kallduschen. Hemmalaget ställde om, och Imad Zatara hann stå och sikta innan han ytterskruvade in bollen bakom Wulff.
    Ur Östersynvinkel var det enda positiva som hände i resten av halvleken en bra insats av Piñones-Arce med tio minuter kvar, som kunde resulterat i en farlighet men nu bara ledde till en ofarlig hörna. Hemmalaget däremot fortsatte mala på och med sex minuter kvar tvingade Zatara fram en riktigt bra räddning från Wulff med ett nickavslut efter en hörna.Minuten senare var de flesta beredda att anteckna 2-0 när Robledo halkade och skapade ett jätteläge för Zatara, som osjälviskt spelade bak bollen till Christensen som lyfte de i stolpen.

I inledningen av andra såg Öster ut att rycka upp sig, och det hade inte gått många sekunder förrän Bojent sånär nådde Geros panna med ett inlägg. Strax därefter chockade istället hemmalaget. Christensen hann upp en boll som såg ut att vara på väg över linjen, och lyfte över den till Bergström som retfullt enkelt lyfte bollen på volley över Wulff och in i bortre burgaveln.
    Tio minuter in i halvleken kunde Öster ändå skapa viss press efter att Zlojutro fått en frispark med sig. Bollen hamnade till slut hos Stefan Karlsson som lyfte in den mot Vasiljs huvud, men fick se Åtvidabergsmålvakten hinna mellan och plocka bollen.
    Christensen fortsatte sitt briljanta arbete ute till höger. Tjugo minuter in i andra snurrade han än en gång upp Bojent och skickade in bollen till Zatara som avslutade precis till vänster om mål. Zatara skulle ändå få näta bara minuten senare. Bergström spelade upp bollen på vänsterkanten och spelade in till en helt ren Zatara som utan problem kunde pricka in 3-0.
    Med knappa tjugo minuter kvar kom så Öster så nära en reducering som man skulle komma. På en vänsterhörna skarvades bollen till Elvby som i förvåningen över sitt gratisläge nickade bollen i burgavelns utsida. Minuterna senare kom Öster till ett par anfall, men utan att hitta några lägen. Istället var det hemmalaget som fortsatte skapa, och i 78 minuten var Ricardo Santos genom men blev avblåst för en hårfin offside. Minuten efter detta lyckades Öster till slut näta när Söderberg nickade in ett inlägg från Zlojutro, men offsiden var lite för uppenbar för att domaren skulle missa det.
    Eländet fortsatte för Öster. I 81 minuten föll Santos till synes enkelt i Östers straffområde, och Sjölund hade inget problem att rulla in 4-0. Minuten senare kompenserade domaren dock, när Zhubi nog skulle haft straff i en närkamp mot Elvby men bara fick ett "upp med dig" signalerat från domaren.
    Öster fortsatte ändå försöka, och i 85e minuten tvingades Henrik Gustavsson till två bra räddningar. Först en snygg fotparad på ett avslut från Elvby, och på den resulterande hörnan fick han sträcka ut ordentligt när PPA sånär knorrade bollen förbi honom i det bortre krysset. Trots en period av press kunde Öster inte tvinga fram något mål. Istället var det Åtvid och Zhubi som skulle skapa desto mer. I sista ordinarie matchminuten kom Zhubi fri med Wulff men Östermålvakten kunde avstyra med en fotparad ut till hörna. Två minuter senare kunde Wulff ha fått gå av planen när Santos ryckte genom men fälldes av Östermålvakten, som istället slapp undan med straff och gult kort mot sig. Straffen, som blev det sista som hände i matchen, slog Åtvidabergsmålvakten Henrik Gustavsson tätt utanför den vänstra stolpen.