Bara kryss mot SMP-laget

Matchen mot Smålandspostens lokala drömlag slutade i försäsongens första oavgjorda resultat. Andreas Birgersson nickade in kvitteringen på ett bra inlägg från Wihlborg, bara minuterna efter att Bbakka Alexis David gett hemmalaget ledningen på en snabb kontring.

SMPs Drömlag - Östers IF 1-1 (0-0)
39' David
41' Birgersson (Wihlborg)

Publik: ca 700

(matchen spelades i 2x30 min med flygande byten)

Östers startelva:

Rydén
E Andersson - J Andersson - Örnblom - Nurkic
Eriksson - Velic
Wennerhag - Hafizovic - Rehnström
Söderberg

Inhoppare:
4'   Lindblad (J Andersson)
30' Henningsson (Wennerhag), Björkén (E Andersson),
     Birgersson (Söderberg), Strömberg (Hafizovic),
     Wihlborg, Hausenkamph (Nurkic)
45' Hjalmarsson (Eriksson)

Matchen mot det lokala drömlaget kunde börjat på absolut bästa vis för Öster. Redan efter 45 sekunder slet sig Simon Wennerhag fri, ryckte från försvarslinjen och rullade bollen förbi gamle Östermålvakten Darmin Sobo i Drömlagets mål - men precis utanför högra stolpen.

Nästa större matchhändelse var desto dystrare - efter tre minuter gick Johan Andersson omkull efter en nickduell och blev liggande någon minut innan han tvingades stiga av.

När spelet väl kommit igång igen var det dags för en ny bra chans för Öster, efter att Nurkic skickat in bollen på retur efter sin hörna och Wennerhag bröt sig fram och styrde det låga inlägget men bara fick det i burgavelns utsida.

I elfte minuten blev det farligt åt andra hållet när Hovmantorps Jesper Engstrand jobbade sig fram på vänsterkanten, men när han gick inåt i plan kunde Emil Andersson avväpna honom och i processen få med sig en frispark. Fyra minuter senare höll sig Engstrand framme igen och lyfte in ett inlägg som vållade viss oreda innan en Österförsvarare kunde nicka hem bollen till Rasmus Rydén.

Därefter var det Öster igen, och Hafizovic och Wennerhag jobbade fram varsin hörna innan det i 20e minuten skulle bli riktigt farligt. Söderberg spelade ut bollen till Hafizovic, som trots hög fart och lite marginal fick bra lyft på sitt inlägg. En försvarare lyckades styra undan bollen, men på returen avslutade Otto Eriksson i vänstra stolpen.

Strax före halvtid hotade Grimslövs skyttekung Sebastian Haraldsson på ett inlägg, men fick för hög bana på nicken och Rydén kunde utan bekymmer plocka lyran. Öster hann också med två chanser innan den korta pausen - först spelade Hafizovic fram Söderberg som försökte nå en välplacerad Denis Velic men en försvarande fot kom mellan. Strax därefter kom ett inlägg från högerkanten mot två framstormande Österanfallare, men bollen gick precis framför båda.

Uppmuntrade av att ha spelat jämnt mot division ett-laget klev det vitklädda SmP-laget ut till andra halvlek fyllda av självförtroende och stod för det mesta i inledningen. I 33e minuten tog Alvestas målkung Elmedin Kvrgic chansen utifrån men lyckades inte hålla avslutet på mål. Minuterna senare samarbetade inbytta SUFstar-spelarna Bbakka Alexis David och Tif Kiddu när David gjorde ett bra jobb på kanten och skickade in ett inlägg mot Kiddu som dock ville för mycket och skickade avslutet en bit över. Ytterligare någon minut senare vann Åryds Linus Riedel boll och spelade fram en ständigt hotande Kvrgic som inte lyckades överlista Österförsvaret.

Nio minuter efter paus skulle hemmalagets övertag löna sig. David nåddes av en löpboll och visade styrka när han höll undan sin försvarare och kallt kunde sätta ledningsmålet bredvid Rydén.

Nu vaknade Öster till och knappa två minuter hade gått när Wihlborg stod för en snygg insats ute på vänsterkanten, följt av ett välplacerat inlägg som Andreas Birgersson kunde trycka in med pannan, otagbart för Räppes Jonathan Lindahl som bytt av Sobo i SmP-lagets mål.

Nu hade båda lagen fått vittring och började mata på framåt. Med dryga kvarten kvar skickade nye Fritiof Björkén in en låg boll framför hemmalagets mål, och Birgersson nådde först på bollen men styrde den över mål. Fem minuter senare var det Birgersson som gick ut på kanten och la ett hårt inlägg som Wihlborg fick bra träff på med pannan men en försvarare kunde styra undan nicken. Minuten senare visade Robin Strömberg vad vi vill se mer av med en kort genomskärare mot Velic, men bollen gick precis för djupt för att lagkaptenen, då fri med målvakten, skulle kunna nå den.

Mot slutet var det Öster som låg på hårdast för att avgöra. Med fem minuter kvar fick Strömberg en boll i steget, gick några meter och levererade den till Wihlborg, som fick på ett tungt avslut men fick se det styras undan av en uppoffrande försvarare. Minuten senare var Henningsson på väg genom när en försvarare klev in i hans löpväg, föll och på något vis fick frispark med sig. Strax därefter kom en snygg lyftning mot Birgersson som såg ut att löpa sig fri. men blev avblåst för offside - det sista av vikt som hände innan slutsignalen.

Foto: Andreas Nilsson/bilderna.it