Blytung förlust i bottenstriden

Öster avslutade matchen mot GAIS bra, men efter en tung start hade man då redan ett underläge att försöka jaga ikapp. Trots flera bra lägen lyckades man inte näta utan GAIS kunde ta över platsen ovanför strecket.

ÖSTERS IF - GAIS 0-1 (0-1)
31' 0-1 Johansson

Publik: 3847

Öster ställde upp med:

Berglund
Joza - Vasilj - Lindblad - Bojent
Elvby - Velic - Lindner
Hellgren - Gero - Henningsson

42' Söderberg (Gero)
46' Andersson (Bojent)
78' Birgersson (Hellgren)

Statistik finns på förbundets sida.

Presskonferensen efter matchen (video: Hans Anderzon):

Det märktes redan i inledningen att matchen betydde mycket för båda lagen, ingendera sidan ville ta några onödiga risker. Förutom lite snyggt spel från Öster i sjätte minuten dröjde det ända till åttonde minuten innan något egentligen hände. Då vann GAIS Cadogan boll på mitten och Joel Johansson kunde väggspela sig genom men hamnade ut vinkel och tog avslut högt över.
   Två minuter senare såg det farligt ut när Johansson var genom och Berglund var sent ute, men Östermålvakten prickade bollen och kunde avstyra situationen. Minuten senare kom så Östers första riktigt farliga läge när Josef Elvby gick in i en närkamp mot GAIS-målvakten Vaiho, men fick frispark blåst mot sig.
   Knappa kvarten in i matchen så bjöd Öster på bra spel när Henningsson vann boll, spelade Velic som nådde fram till Joza, men dennes låga inlägg var precis för brant för att Gero skulle kunna nå bollen.
   I 28 minuten kunde det blivit riktigt farligt för gästerna, när Cadogan drog upp et anfall på högerkanten och skickade in bollen precis för djupt för att Altemark-Vanneryr skulle nå den. Tre minuter senare skulle gästernas större vilja ändå löna sig. Utan att ha något riktigt läge kunde Joel Johansson vända runt inne i straffområdet och pricka in ledningsmålet via bortre stolpen.
   Två minuter senare etablerade Öster lite spel runt GAIS straffområde och lyfte in en boll mot Gero, som kom i bra position men inte riktigt nådde bollen. Tre minuter före paus var det nära igen, GAIS skickade in en frispark som Berglund tvingades släppa retur på och på andrabollen blev det kalabalik innan domaren blåste frispark för Öster.
   På stopptid före paus hann Öster med en chans till, när en hörna nickades runt i GAIS straffområde och till slut nådde Henningsson, som dessvärre inte kunde hålla nere avslutet utan nickade en bit över.

Andra halvlek började betydligt intensivare. Bara halvminuten hade gått när Velic lyfte in en boll mot inbytte Söderberg, som GAIS-backen Ekunde nickstyrde tätt över egen ribba. Och det rödblå spelövertaget fortsatte. Tre minuter senare skickade Berglund ett snabbt utkast på Hellgren, som hade mycket utrymme på sin högerkant men missade inlägget efter ett bra väggspel. Redan på nästa uppspel vann Öster tillbaka bollen och Velic nådde in till Henningsson som tog sig genom i mitten men inte fick träff på avslutet som gick rakt på Vaiho.
   Efter mycket boll för hemmalaget stack gästerna i 58e minuten upp, och Lassiters inlägg mot Altemark-Vanneryr var välplacerat men desto bättre fanns Lindblad på plats och kunde tryggt nicka ut bollen till hörna. Timmen in i matchen var det nära kvittering. Hellgren lyfte in en frispark som via en försvarare nådde Joza vid bortre stolpen, men Vaiho fick ihop benen och kunde styra det hårda tunnlingsförsöket ut till hörna.
   Öster hade inte marginalerna på sin sida. I 67 föll Henningsson på ett ben i straffområdet, men domaren konstaterade (förmodligen korrekt) att försvararen hunnit nudda bollen först. Halvminuten senare jobbade sig Joza genom trots tuff uppvaktning, men fick inlägget precis bakom en Söderberg som hade letat sig in i bra läge i boxen. Innan minuten hunnit passerade hann Öster med en bra chans till, när Velic spelade in bollen till Söderberg som avslutade i vänstra stolpens utsida från nära håll.
   Med knappa tio minuter kvar såg Björknesjös byten ut att löna sig. Birgersson nickskarvade in en boll i straffområdet mot en fri Söderberg, men Vaiho hann precis före och kunde plocka bollen. Fem minuter senare kunde Öster mycket väl fått straff när Velic skarvade in bollen till Söderberg som såg ut att rivas omkull på väg genom, men inte fick något med sig.
   Strax därefter var det dags för en av få GAIS-chanser i andra halvlek, och gästerna var nära att spika igen matchen. Zhubi vann bollen efter ett av få misstag från Joza, gick själv och tryckte iväg ett tungt välplacerat skott som tvingade Berglund att göra en bra räddning.
   Minuten före full tid var kvitteringen nära igen. Joza skickade inte ett lågt inlägg som Vasilj drog till på volley på, men Super-Mario fick avslutet precis före första stolpen istället för på mål. Sekunderna senare var det ännu närmre när Velic lyfte fram en boll till Birgersson, som hann före Vaiho men petade bollen under GAIS-målvakten i burgavelns utsida.
   På två minuters stopptid höll Lindblad nere gästernas segersiffror när Zhubi frispelade Asgeirsson, som avslutade distinkt förbi Berglund men fick se en självuppoffrande Lindblad täcka skottet precis före mållinjen.

Alla bilder: Andreas Nilsson/bilderna.it