Bra start på hösten

Det blev en stabil seger i årets andra match på Borås Arena när Norrby besegrades med 0-2.
Christian Järdler var framför allt nöjd med första halvlek men tyckte man spelade av andra bra.
"Vi har inte lika mycket boll i andra men jag tycker ändå vi kontrollerar det bra och spelar okej - vi skapar två hundraprocentiga frilägen."

NORRBY IF - ÖSTERS IF   (0-2)
0-1 27 Johannesson
0-2 37 Silka
Publik: 425

Malmkvist
S Karlsson - Lundgren - M Karlsson - Silverholt
Johansson - Drott - Silka - Helg
Kapcevic - Johannesson

84' Pavic (Helg), Vasilj (Johansson)

Mer statistik på förbundets matchsida.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

Järdler tycker:

"En väl genomförd bortamatch, där vi inleder väldigt bra första kvarten. Hela första halvlek var bra och där får vi också med oss två mål.

Därefter är det inte vår mening att bli så låga, men vi har också ett hemmalag som vill visa att de kan bättre.

FÖRSTA HALVLEK

Öster såg spelsugna ut efter uppehållet och redan i första minuten fick man frispark i bra läge efter att Calle Johansson blivit nedriven. Frisparken skickade Liridon Silka hårt vid första stolpen men Krasniqi i Norrbyburen bjöd på en bra räddning och styrde bollen ut till hörna. Denna landade hos Simon Helg, vars nick dock inte på allvar hotade.

Öster fortsatte sedan att dominera bollinnehavet, men det dröjde till nionde minuten innan man utmanade igen. Då tryckte Silka en hård boll som Krasniqi med viss möda kunde trycka över ribban till hörna. Några minuter senare bjöd Helg på en fin uppvisning på sin vänsterkant, men inspelet lyckades inte riktigt.

Minuten senare såg det riktigt lovande ut när Johansson klackade fram Dragan Kapcevic som sprang sig fri men även han fick se sig snuvad av en bra räddning från Krasniqi.

Efter en period med mer avvaktande spel glimtade Öster till i 27e minuten när man stod för ett riktigt fint anfall. Oliver Silverholt prickade en 50-metersboll upp på Stefan Karlsson, som spelade inåt till Kapcevic. Denne lade en fin boll bakom backlinjen mot bortre stolpen där David Johannesson dök upp och sopade upp bollen i nättaket.

Bara minuten senare såg det lite oroväckande ut åt andra hållet när en Norrbyspelare lyckades tråckla sig in i Östers straffområde men en resolut rensning av Månz Karlsson satte stopp för de planerna.

Sedan dröjde det nästan tio minuter till nästa noterbara händelse men då blev det roligt igen. Helg föll på vägen in i straffområdet men fick bollen vidare till Johannesson som gjorde sin försvarare men fick avslutet på målvakten. Returen gick dock tillbaka till Älgen som styrde bollen i en båge in mot mitten där Silka tagit plats och kunde nicka in 0-2.

ANDRA HALVLEK

Öster inledde piggt även efter paus och i 48e minuten var vi många som trodde att trean var på väg. Kapcevic slog en underlig boll på Helg som direktskarvade fram på en löpande Johannesson som kom helt fri men fick se Krasniqi göra en jätteräddning.

Tio minuter senare spelade Kapcevic ut bollen till Helg, som efter en bra löpning försökte returnera bollen lågt in till Johannesson som var fri framför mål men en uppoffrande rensning av en försvarare minimerade utfallet till hörna.

Tre minuter senare var Johannesson nära att springa sig fri på en lång boll men då läste målvakten spelet bra och hann ut och kunde maga undan bollen.

Förutom ett snyggt samarbete mellan Helg och Kapcevic i 68e som var en Norrbytåspets från ett friläge för Dragan hanns det egentligen bara med en farlighet till under matchen. Tio minuter före full tid petade Johannesson bollen förbi en försvarare på mittplan fram till Helg, som satte fart innan han levererade bollen tillbaka ut till David. Denne fick tid på sig och försökte pricka in bollen i bortre gaveln men snuvades även denna gång av en riktigt bra räddning från Krasniqi.

Därefter fortsatte Öster spela av matchen utan större risker och kunde anteckna en ny trea i poängkolumnen.

Höjdpunkter från TV4Sport: