Cupförlust i Oskarshamn

Det blir ingen cupfinal mot Vimmerby. Två tidiga baklängesmål ställde åter till det, och Öster klarade inte att hämta ikapp.

OSKARSHAMNS AIK - ÖSTERS IF 3-2 (2-1)
1-0 8 Adams
2-0 16 Agebjörn
2-1 25 Strömberg
3-1 56 Jägerbrink
3-2 72 Hjertberg

På artikelbilden gör Karl Hjertberg sitt första A-lagsmål när han reducerar till 3-2.
Alla bilder: Andreas Nilelind/bilderna.it

Rydén
Björkén - Örnblom - Stahre - Stolth
Hjalmarsson - Shaze
Ahonen - Strömberg - Ask
Berglund

45' Hjertberg (Berglund)
59' Srpcanski (Strömberg), Kakooko (Ahonen)
77' Hultqvist (Hjalmarsson)

Kompletta uppställningar på förbundets matchsida.

//oster.bilderna.it/#!album-1335

Se målen på smp.se HÄR:

FÖRSTA HALVLEK

Hemmalaget drog upp takten i Hyundai Cup-semifinalen mellan Oskarshamn och Öster, men i sjunde minuten jobbade Öster fram ett läge när Daniel Ahonen hittade in med en boll till Björn Berglund, som såg ut att fastna men kunde skicka vidare till Daniel Ask som bröt in från vänsterkanten, men bra försvarsspel av Oskarshamn täppte till innan han kunde komma till avslut.

Istället kom ett snabbt anfall på Oskarshamns högerkant där Axel Lindahl imponerade. Ett bra inspel över Östers mittbackar hittade in till Dominic Adams som lugnt kunde pricka in ledningsmålet.

Öster letade sig fram på högerkanten där Ahonen hittade in mot först Berglund - där en försvarare kunde peta bollen ut till hörna - och därefter Ask, som avslutade ganska hårt men på Oskarshamnsmålvakten Viscosi.

Strax därefter small det dessvärre åt andra hållet igen. En ny upprullning på högerkanten och denna gång en låg boll in till Agebjörn som kunde placera in 2-0.

Öster å andra sidan ville lite för mycket hela tiden. Bara minuten senare tog sig Björkén in i straffområde och spelade till Strömberg, som försökte klackpassa bollen tillbaka men fick se den fastna på en försvarare.

Efter tjugonde minuten ökade Östers press och man skapade en rad chanser. I 25e minuten kom reduceringen på ett inlägg från Ahonen som Strömberg kunde nicka in bakom Viscosi.

Bara två minuter senare var skåningen ytterst nära att kvittera när han drog till med vänstern och knorrade bollen mot bortre krysset, men målvakten lyckades precis fläka sig och styra bollen över ribban. Två minuter senare var det nära igen, när Ahonen lyfte fram bollen mot Berglund som sprang sig fri, men avslutade i högra burgavelns utsida.

Därefter tappade matchen tempo igen och det var inte förrän i 45e minuten som det hettade till, när Ask fick en bra boll från högerkanten men inte riktigt fick till avslutet.

ANDRA HALVLEK

Efter paus föryngrade Öster laget ytterligare när Karl Hjertberg ersatte Berglund (etta av fyra byten efter paus där U19-spelare tog plats på plan).

I 49e minuten tog Stolth en bra löpning längs sin vänsterkant och gjorde ett bra försök att nå Stahre som fanns vid bortre stolpen, men långe mittbacken Löfgren kunde, som så ofta i matchen, rensa med huvudet.

Nio minuter efter paus hade Öster marginalerna på sin sida när Lindahl hittade in med en fin boll på Jägerbrink, som nickade halvmetern utanför högra stolpen. Jägerbrink skulle dessvärre revanschera sig bara någon minut senare när han gick själv och från straffområdeslinjen pricksköt in trean nere vid högra stolproten.

Öster fortsatte jaga och i 58e minuten bjöd Stolth på ett bra hårt inlägg mot Hjertberg som smugit sig in mellan Oskarshamns mittbackar, men målvakten kunde på något sätt få upp armen och styra bollen över anfallaren, som annars bara hade kunnat trycka in bollen i öppet mål.

I 72a minuten bröt Filip Örnblom ett uppspel halvvägs ner på egen planhalva och prickade upp en fin lång boll på inhoppade Innocent Kakooko som hittade in med bollen till Hjertberg. Denne slet stenhårt i kamp med två försvarare, vred sig fri och kunde klippa in reduceringen bakom Viscosi.

Därefter hade öster mycket boll, och jobbade sig flera gånger fint in i straffområdet, men där tog det stopp varje gång - en passning för mycket eller en överhoppad boll som istället hamnade hos försvaret och Öster kom inte närmre en kvittering, utan åkte ur cupen och kan nu fokusera på seriespelet - medvetna om att flera av ungdomarna nu fått känna på motstånd på division ett-nivå.