Delad pott i Smålandsderbyt

Öster dominerade derbyr mot Jönköping men lyckades inte i avsluten och fick nöja sig med en poäng.
Christian Järdler var efter matchen nöjd med en hel del, bortsett från effektiviteten i avsluten.
"Vi valde en lite annorlunda organisation idag för att kunna pressa dem på det sätt vi vill och det lyckas vi med."

ÖSTERS IF - JÖNKÖPINGS SÖDRA 0-0

Malmkvist
S Karlsson - Lundgren - M Karlsson - Silverholt
Ljungberg - Drott - Silka
Johansson - Kapcevic - Helg

46' Andreasson (Ljungberg)
74' Johannesson (Kapcevic)
84' Joao Pedro (Silka)

Mer statistik på förbundets matchsida

JÄRDLER TYCKER:

"Jag tycker att vi får träff i vårt försvarsspel, vi får träff i vårt presspel. Vi valde en lite annorlunda organisation idag för att kunna pressa dem på det sätt vi vill och det lyckas vi med.

Jag tycker att vi är ganska bra och jag är nöjd med mycket. Vi vinner boll i bra lägen och vi ger inte Jsödra något lugn i deras uppspelsfas vilket gör att vi får mycket bollvinster.

Jag som hejar på de röda tycker att vi ska leda den här matchen i paus. Dragan har fyra jättebra lägen i matchen och redan efter fem minuter har vi haft två bra lägen.

Jag tror att i en sån här match så om vi bara hade gjort 1-0 så hade vi gjort ett till och vunnit. Fram till 75:e minuten är vi bättre, därefter blir vi lite låga och de kryper närmre så där i något läge har vi marginalerna med oss."

FÖRSTA HALVLEK

Efter en lite avvaktande start tog matchen fart efter fem minuter, när först Öster skapade ett bra läge när Calle Johansson vann boll och tog sig fram snabbt på sin högerkant. Inne i mitten fanns Dragan Kapcevic men Johansson valde ett hårt avslut mot första stolpen där gästernas målvakt Frank Pettersson kunde täppa till

Två minuter senare var det Jönköping som utmanade när Al-Ammari försökte pricka in en låg boll på Thelin men Fredrik Lundgren satte in en vältajmad brytning ut till hörna. Denna slutade med ett rappt avslut som Robin Malmkvist fick jobba lite för att trycka ut till hörna.

Matchens första riktigt heta målchans kom i den trettonde minuten när Johansson vann boll och slog en djupledspassning mot Kapcevic som skapat sig lite utrymme, men målvakten täckte bra och tvingade Dragan att rulla avslutet alltför långt åt vänster.

Efter en riktigt tuff kapning mot Christian Ljungberg kvarten in i matchen kom Östers spel av sig och det dröjde en kvart innan man hotade på allvar igen. Då var det dock riktigt nära när Oliver Silverholt stal boll på mittplan och snyggt spelade fram Kapcevic som försökte chippa bollen över målvakten, som tyvärr precis kunde nå bollen och styra den decimeter utanför högra stolpen.

Öster fortsatte spela riktigt fin fotboll, men åstadkom inte mer än ett distansskott av Silka som Pettersson tvingades styra till hörna förrän i sista stopptidssekunderna då det kunde blivit riktigt farligt. Ett inlägg mot bortre stolpen hade nått en fri Simon Helg om inte en Jönköpingsförsvarare petat undan den med handen i sista sekunden, men domare Krantz valde att fria.

ANDRA HALVLEK

Bara två minuter efter paus vann Drott boll och spelade snabbt ut till Helg, vars låga boll in i mitten hittade Kapcevic som dessvärre styrde avslutet strax över ribban.

Öster fortsatte rada upp lägen, något som kulminerade i 53e minuten med att Simon Helg blev stämplad i straffområdet och fick frispark mot sig, och när han för att påvisa att stämplingen slitit av honom skon kastade denna i marken belönade domaren detta pedagogiska påpekande med ett gult kort.

Bara minuten senare var Kapcevic fri efter en slarvig hemåtnick av en grönvit spelare innan han revs ber av Crona, men inte heller denna gång fick Öster domslutet med sig.

Jönköping hann med att skicka en frispark strax över ribban i 56e minuten innan Öster tre minuter senare än en gång var retfullt nära att spräcka målnollan. Johansson klackade in bollen till Silka som spelade fram Kapcevic, som denna gång rullade avslutet under Frank Pettersson men precis utanför vänstra stolpen.

Mot slutet av matchen tog sig gästerna större friheter och i 72a minuten tvingades Robin Malmkvist göra en svettig räddning på Al-Ammaris tunga avslut lågt mot vänstra stolpen.

Därefter var det tunnsått med riktiga lägen. Jönköping lyfte in en frispark sju minuter före full tid som Watson styrde en bit över mål. För Östers del slog Joao Pedro en fin boll upp på Helg som försökte nicka in till inbytte David Johannesson men bollen blev lite för brant och målvakten hann precis före Älgen på bollen.

Tre minuter senare kämpade Johannesson stenhårt vid mittlinjen innan han kunde slita sig loss och spela fram mot Calle Johansson som sånär kom förbi men en riktigt bra brytning av Jallow avväpnade situationen till en hörna.