Drömträff sänkte Öster

Öster ledde efter en mycket bra första halvlek, men efter paus jobbade sig Helsingborg in i matchen och kunde kvittera, och på stopptid kom kallduchen när Christensen med en drömträff från distans satte 1-2.

På artikelbilden trycker Mattias Pavic i ledingsmålet efter en kvart.
Foto: Andreas Nilelind/bilderna.it

ÖSTERS IF - HELSINGBORGS IF 1-2 (1-0)
1-0 14 Pavic
1-1 53 Akpoveta
1-2 92 Christensen

Malmkvist
Lindblad - Vasilj - Karlsson
Björkén - Drott - Crona - Pavic
Levi - Johannesson - Östlind

72' Adu (Levi)
76' Shaze (Crona)
89' Fuhre (Östlind)

Mer statistik på förbundets matchsida. Se målen på TV4 Sport:

FÖRSTA HALVLEK

Öster klev in i toppmötet mot Helsingborg på ett betydligt mer aggressivt sätt än man gjort i tidigare möten mot topptippade lag, och skapade chanser omedelbart. I åttonde minuten såg det riktigt lovande ut när Levi spelade fram Östlind som tog en bra löpning men hamnade lite ur vinkel och avslutet/inlägget hamnade i famnen på Pyzdrowski i HIF:s mål.

Strax innan kvarten hade spelats kom ledningsmålet när Mattias Pavic bröt in från sin vänsterkant och pricksköt in 1-0 nere vid vänstra stolproten.

Fem minuter senare var det nära igen när Drott spelade fram Levi som avslutade stenhårt precis utanför högra stolpen.

Strax därefter visade gästernas Ralani sin explosivitet när han ur nästan inget skapade en farlighet men bra mittbacksspel från Öster avväpnade situationen precis tillräckligt fysiskt.

Minuten därefter var Öster istället centimeter från att utöka sin ledning när Crona prickade in en hörna på Mario Vasilj som nickade avslutet stenhårt men klockrent i vänstra stolpen.

Med knappa halvleken spelad satte Öster mer press på gästerna och radade upp bra chanser. Först jobbade Östlind med en bra löpning fram ett läge när han passade inåt till Levi som tog sig förbi en försvarare innan han avslutade hårt men på Pyzdrowski. Några minuter senare knorrade Levi bollen i ribban, returen vann Johannesson som spelade inåt till Drott vars avslut stack en bra bit över mål.

Minuten senare spelade Johannesson bakåt till Pavic som skruvade bollen precis utanför högra stolpen. Några chanser senare - bland annat ett läge där Levi såg ut att bli nedriven när han höll på att springa sig fri - kom så jätteläget när Östlind lyfte en perfekt boll fram mot Johannesson som sprang sig fri och rullade bollen under målvakten, men denne fick en armbåge på bollen som svängde i stolpens utsida istället för att passera in i mål.

Öster fortsatte kontrollera spelet halvleken ut, men utan att skapa några direkta lägen.

ANDRA HALVLEK

Efter fem bra inledande minuter även efter paus tog sig gästerna så in i matchen på allvar, framför allt genom att hitta enklare bollar fram på Akpoveta. I 51a minuten vände sig nigerianen fint runt försvaret och lyfte bollen mot bortre stolpen men träffade vare sig mål eller medspelare.

Två minuter senare hade HIF-anfallaren marginalerna mer med sig när ett snett avslut från Christensen hamnade rakt på honom och Akpoveta kunde styra in bollen i ett vidöppet mål.

Tio minuter senare trodde de flesta att Öster skulle återta ledningen när Östlind stod för en fin framspelning till Johannesson, som försökte lägga bollen förbi Pyzdrowski vid första stolpen men prickade burgavelns utsida.

Med kvarten kvar var gästerna istället ytterst nära att ta ledningen när Akpoveta lyfte bollen förbi Malmkvist i högra stolpen, men fast en Helsingborgare såg ut att ha bäst läge på returen kunde en försvarare peta undan bollen till hörna.

Mot slutet återtog Öster initiativet och spelade en del bra boll men utan att riktigt hota, och på två minuters stopptid misslyckades man med att rensa undan en hörna och Christensen kunde klippa till från 25 meter med ett avslut som var otagbart för Malmkvist och därmed ta med sig trepoängaren hem till Skåne.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it: