Drömmål vände mot Oddevold

Efter en första halvlek där Öster ofta spelade mycket fin fotboll men var ineffektiva var det två riktiga drömmål som vände till seger mot Oddevold.
Denis Velics frispark upp i vänstra krysset och Pavics volley upp i samma kryss var båda riktigt fotbollsgodis.

På artikelbilden ser vi Pavics volley till 2-1.
Foto: Andreas Nilelind/bilderna.it

ÖSTERS IF - IK ODDEVOLD 2-1 (0-1)
0-1 37 Patriksson
1-1 55 Velic
2-1 89 Pavic

Nilsson
Björkén - Vasilj - Örnblom - Nurkic
Drott - Shaze
Donkor - Velic - Östlind
Berglund

69' Strömberg (Östlind)
81' Pavic (Donkor)

Mer statistik på förbundets matchsida.

Highlights från osterplay.se/Öppna Kanalen Växjö:

FÖRSTA HALVLEK

Öster inledde med bra tempo på ett kylslaget Myresjöhus Arena och redan i andra minuten jobbade Richard Donkor fram matchens första hörna - som nickades bort av ett väldigt nickstarkt Oddevold. Minuten senare hade man otur när en bra nick av Björn Berglund fastnade på en egen spelare på vägen mot mål.

Därefter fortsatte Öster spela ett väldigt tilltalande snabbt kortpassningsspel, som ändå inte resulterade i några direkta lägen mot ett tätt försvarande bortalag.

I 20e minuten var det ändå nära efter ett fint jobb av Isaac Shaze längs kortlinjen men bollen bakåt in mot Berglund fångades upp av en försvarande fot.

Knappa halvtimmen in i matchen kom det så en farlighet åt andra hållet. Efter att en Östermittfältare halkat kunde Krezic avancera längs högerkanten och försökte nå in med bollen till lagkapten Patriksson, men Fritiof Björkén läste inspelet bra och kunde bryta.

I 32a minuten var det än en gång nära för Berglund, efter att Shaze nickat fram en bra boll efter en hörnvariant, men anfallarens stenhårda volleyavslut gick halvmetern över ribban.

Fem minuter senare kom istället en rejäl kalldusch när gästerna tog ledningen. Östers försvar gick bort sig lite och Krezic kunde rulla in bollen till en helt fri Patriksson som kunde trycka upp 0-1 i nättaket.

Öster var nära att kvittera två minuter senare, när Östlind efter ett bra anfall lyfte in ett fint inlägg som Velic nickade tätt över ribban.

ANDRA HALVLEK

Andra halvlek började mer avvaktande än första och det första anmärkningsvärda som hände var när Patriksson i 52a minuten gick in tufft mot Malkolm Nilsson, som blev liggande en stund men sedan kunde resa sig.

Två minuter senare hettade det till åt andra hållet när Östlind snappade åt sig bollen och ryckte förbi sin försvarare bara för att bli nedsparkad precis utanför straffområdet - ett läge där både publik och hemmaspelare förväntade sig en målchansutvisning på Oddevolds Stanisic, men domaren nöjde sig med ett gult kort.

Den resulterande frisparken förvaltades dock på bästa tänkbara sätt av Velic, som smekte bollen över muren precis under ribban in vid vänstra krysset - ett riktigt klassmål.

Två minuter senare prickade Nilsson en lång utspark på Berglund, som med ett fint samarbete med Östlind kunde ta sig djupt in i straffområdet men fick se sitt avslut täckas ut till hörna av en back.

Ytterligare några minuter senare rullade Velic bollen bakåt till Shaze, som fick bra träff upp mot samma kryss som Velic nätat i tidigare, men Oddevoldsmålvakten Samuelsson gjorde en riktigt bra räddning och kunde trycka bollen över ribban. Öster behöll bollen efter ribban och minuten senare lyfte Velic in en boll från vänster som Berglund nickade någon decimeter utanför högra stolpen.

I 69e minuten gjorde Donkor ett bra jobb när han trots en tuff ryggsäck tog in bollen i straffområdet, och när han slutligen föll jagade Björkén ikapp bollen och fick iväg en hård boll in mot Berglund, som var centimeter från att få pannan på bollen men inte riktigt nådde och Samuelsson kunde istället med viss möda hålla bollen.

Två minuter senare ville nog de flesta i publiken ha straff när Donkor slitit sig förbi sin försvarare och skulle vända in mot mål när backen såg ut att klippa benen på honom, men domaren ansåg att tacklingen tog på bollen och signalerade för hörna.

Med knappa kvarten kvar ryckte gästerna upp sig och jobbade först fram en hörna efter en snabb omställning och minuten senare såg det riktigt oroande ut. Mikaelsson klackade fram bollen till Haglind Sangré, som på väg fram mot mål gick omkull efter vad som såg ut som en kontakt i ryggen av en Österförsvarare men domaren tyckte dessbättre inte det var tillräckligt för att motivera en straff.

De sista tio minuterna låg Öster på hårt för ett segermål och med en minut kvar av ordinarie matchtid gav det utdelning. En passning från Velic blev efter träff på en Oddevoldare luftburen och togs emot perfekt av Mattias Pavic, som fick fin träff och skickade upp bollen i bortre krysset.

Oddevold var ändå nära att lyckas stjäla poäng när ett lågt inspel i 90e minuten passerade decimeter framför foten på en hårt satsande Patriksson, som av bara farten satte dobbarna i magen på Nilsson och belönades med gult kort.

Därefter höll Öster i boll bra och det enda som hann hända var en situation där Stanisic rev omkull Pavic och sedan sparkade den liggande Österspelaren på benet, vilket ledde till svallande känslor åt båda håll.

Vändningen innebar Östers sjuttonde raka seriematch på Myresjöhus Arena utan förlust, en svit där man har fjorton segrar, tre kryss och 36-4 i målskillnad.

Alla foto: Andreas Nilelind/bilderna.it