Dubbla smällar i derbyt

Öster kom fel in i derbyt mot Värnamo och låg under med två mål i paus. Trots bytt spelsystem efter paus dröjde det till 89e minuten innan reduceringen kom, och som lök på laxen fick Levi på stopptid direkt rött kort och missar minst en, troligen två matcher.

På artikelbilden ser vi Lars Fuhres reducering.
Foto: Andreas Nilelind/bilderna.it

ÖSTERS IF - IFK VÄRNAMO 1-2 (0-2)
0-1 22 Cederqvist
0-2 44 Fritzell
1-2 89 Fuhre

Röda kort:
93' Levi

Malmkvist
Karlsson - Vasilj - Nurkic
Björkén - Drott - Shaze - Pavic
Levi - Johannesson - Östlind

62' Fuhre (Östlind)
73' Adu (Pavic)
77' Bajrovic (Drott)

Mer statistik på förbundets matchsida

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Värnamo hade tagit med sig självförtroendet från segern senast och inledde klart bäst, Innan minuten gått spelade Pär Cederqvist fram Johansson som dock drog avslutet ur bra läge dryga metern till vänster om mål. Halvannan minut senare var det nykomlingen Frithzell i Värnamo som utmanade från sin vänsterkant men drog avslutet högt i burgavelns utsida.

I åttonde minuten kom Östers första riktiga farlighet när Shaze vann boll bra i mittcirkeln och spelade fram David Johannesson, som spelade tillbaka till Shaze som väntade lite länge med avslutet innan han skickade bollen en bit till vänster om mål.

I 17e minuten såg det lovande ut när Öster ställde om snabbt med många spelare, men ingen verkade vilja ta avslut och bollen spelades runt tills läget rann ut i att Levi fick ta ett avslut ur ingen vinkel till inspark.

Med knappa halvtimmen spelad tog matchen mer fart. I 21a minuten gjorde Shaze en bra brytning och slog bollen till Levi som skickade upp till Johannesson som spelade inåt till Drott vars avslut tyvärr täcktes. I nästa moment kunde gästerna istället dra upp ett anfall längs vänsterkanten, där Simon Nilsson visade kvalitet när han hittade in med ett perfekt inlägg mot Pär Cederqvist, som förstås inte tackade nej till ett sådant läge utan dunkade in ledningsmålet med pannan.

Öster fortsatte prestera en del fint spel i offensiven och i 25e minuten var det nära att ge utdelning när Pavic slog en låg hörna som Månz Karlsson mötte med en språngnick men styrde en bit över.

Efter en svalare period hettade matchen till igen fem minuter före paus. Först stack Björkén in en bra boll genom backlinjen mot Johannesson som tyvärr fastnade så målvakten hann först. Minuten senare gick Pavic själv och klippte till från 20 meter, ett tungt avslut som målvakten var tvungen att släppa retur på och på denna högg Robin Östlind som försökte pricka in bollen under Andersson som tyvärr kunde knipa och styra ut bollen till hörna.

På hörnan fick Shaze bra läge men kapten Cederqvist slängde sig och täckte och istället skulle vi minuterna senare få se ett andra mål för gästerna. Fredrik Lundgren nickade fram bollen till Melvin Frithzell som i en fin rörelse tog emot bollen, vände runt och klippte upp den i högra krysset.

ANDRA HALVLEK

Öster kom ut efter paus med en fyrbackslinje där Björkén backat ett steg och Pavic flyttat över som högerytter. Innan förändringen satt sig såg det lite skakigt ut och Nilsson kunde frispela Frithzell som lyckligtvis skickade bollen precis utanför vänstra stolpen.

Efter det spelade Öster ofta runt bra men slog inte rätt passningar i sistamomenten, och det var gästerna som skapade även nästa farlighet. I 53e minuten fick Cederqvist en bra boll och avslutade lågt, ett skott som Malmkvist fick släppa retur på. På denna kom två Värnamospelare rusande och det såg väldigt farligt ut tills domaren blåste av för offside.

Tre minuter senare fick Levi bollen från Shaze och tog ett hårt avslut som Andersson släppte retur på, men den bollen stack strax förbi Johannesson och kunde rensas till en resultatlös hörna.

Trots mycket boll för Öster kom inga riktiga lägen, att hörnan som Shaze nickstyrde en bra bit över i 65e minuten var det farligaste som hände är tämligen illustrativt.

Minuten därefter studsade bollen än en gång på en Värnamoarm i defensivt straffområde men Öster fick inte heller denna gång något domslut med sig.

Med åtta minuter kvar tillät sig publiken att hoppas när Öster fick fortsätta spela efter en ful kapning mot Månz Karlsson varpå Levi kunde sätta en fin boll fram till Bajrovic som lyfter in bollen fint men tyvärr var precis offside och blev avblåst.

I 84e minuten gjorde Fuhre ett bra jobb när han tog sig förbi ett flertal försvarare innan han spelade ut till Adu, som försökte nå Bajrovic men fick se sin boll rensas till hörna.

Två minuter före full tid fick Levi en frispark några meter in på offensiv planhalva, som han själv lyfte in i straffområdet där den nickades undan till Lars Fuhre, som drog bollen via marken till sitt första mål i Östertröjan.

En dryg minut in på stopptid gick så luften ur Östers jakt på kvittering när Värnamo ställde om längs högerkanten och Levi kom sent in i en tackling och förtjänade s¨väl frispark mot sig som kanske gult kort, men till allas stora förvåning fick ett direkt rött kort och därmed missar nästa (och möjligen även nästnästa) match.