Effektivt TFF blev för svåra

Jonathan Levis två fina mål i första halvlek räckte tyvärr inte mot ett Trelleborg som visade effektivitet när Öster tappade kraft en timme in i matchen.

På artikelbilden ska Jonathan Levi precis slå in sitt första mål för dagen.
Alla bilder & video: Andreas Nilelind/bilderna.it

ÖSTERS IF - TRELLEBORGS FF 2-4 (2-1)
1-0 2 Levi
1-1 20 Camara Jönsson
2-1 39 Levi
2-2 60 Jovanovic
2-3 61 Camara Jönsson
2-4 77 Amiri

Malmkvist
Örnblom - Karlsson - Lindblad
Björkén - Crona - Drott - Östlind
Levi - Bajrovic
Johannesson

46'    Shaze (Drott), Stahre (Örnblom) Lövdahl (Levi)
82'    F Lindblad (Östlind), Hjertberg (Johannesson)

Laguppställningar finns på förbundets matchsida. Liverapporteringen finns på twitter @oifmatch

FÖRSTA HALVLEK

Öster fick en drömstart på lördagens träningsmatch mot Trelleborg, när man efter bara två minuter bjöd på en riktigt fin kombination. Jonathan Levi spelade in bollen till Admir Bajrovic, som direktstyrde inåt i straffområdet dit Levi fortsatt sin löpning och klippte till med ett distinkt avslut nere vid högra stolpen som Malmö-lånet Marko Johansson i mål tvingades släppa förbi sig.

I tolfte minuten jagade Johannesson och Bajrovic en lyftning från mittplan, som fastnade på en försvarare innan Bajrovic vann tillbaka bollen och chippade fram den till Robin Östlind, som hamnade lite snett när han skulle ta med sig bollen och tvingades chansa på en cykelspark, som tyvärr stack en bra bit till vänster om mål.

Minuten senare skapade gästerna sitt första bra läge när Salif Camara Jönsson blev väldigt fri till vänster i straffområdet, men Robin Malmkvist stod för en bra räddning på avslutet och andraläget kunde Filip Örnblom täcka ut till en resultatlös hörna. I tjugonde minuten skulle Jönsson ändå få näta efter att han smugit sig förbi backlinjen och kallt prickade in kvitteringen i vänstra krysset.

Därefter hade gästerna mycket boll utan att oroa så mycket medan Östers högerkant jobbade fram ett par lägen där bollen nu slank över kortlinjen men där mer skärpa i sistabollen hade öppnat riktigt bra lägen. I 35e minuten fick Malmkvist stå för en ny bra parad från nära håll efter att en retur hamnat hos en TFF:are men målvakten hann ner med vänsterhanden och kunde styra ut till hörna.

Fyra minuter senare bjöds vi på årets godbit hittills. Levin gick snett bakåt in i plan från sin högerkant och klippte till vänd 90 grader från mål, men skickade ändå bollen med underbar bana upp i högerkrysset.

I halvlekens sista minut såg det lovande ut när Öster ställde om snabbt med tre man men ett missförstånd gjorde att en jättemöjlighet rann ut i en boll över kortlinjen till inspark.

ANDRA HALVLEK

Det blev full fart från start även efter paus. Bara 20 sekunder hade gått när Östlind skickade in ett lågt inlägg som gästerna tvingades rensa till hörna, och två minuter senare trodde de flesta att trean var på gång när Östlind efter en bra löpning friställde Bajrovic. Denne knorrade bollen mot högra burgaveln men fick se TFF-målvakten göra en jätteräddning och precis styra bollen utanför stolpen.

Därefter tappade matchen i intensitet, Östlind stod för ett par räder in i straffområdet utan att nå hela vägen men annars byttes det mest boll. Med halvtimmen kvar började så gästerna sin vändning. Inledde gjorde Jovanovic som sprang sig helt i mitten och kunde runda Malmkvist innan han rullade in kvitteringen vid högra stolpen.

Sedan small det snabbt igen. Mindre än 90 sekunder efter kvitteringen rev Pode med sig bollen mot kortlinjen, hann precis ikapp den och klackade in den framför mål där Camara Jönsson utan bekymmer kunde pricka in ledningsmålet nere vid vänstra stolpen.

Sedan öste gästerna på ordentligt i tio minuter och Öster fick träna mycket försvar innan spelet rann ut i mer långbollande. I 77e minuten kom så spiken när en ganska ofarlig boll från höger styrdes på ett Österben upp i ribban och helt ställde Malmkvist, som inte hade något att göra när inbytte Amiri helt fri kunde nicka in 2-4.

Med tio minuter kvar av matchen samlad sig Öster lite och Bajrovic skapade två bra lägen på en minut. Första sprang han sig fri och avslutade stenhårt men lite väl rakt på målvakten - som inte kunde hunnit undan även om han försökt - och returen studsade precis utom räckhåll för Johannesson som följt med i löpningen. Minuten senare gjorde Admir ett jättejobb ner mot kortlinjen och lyckades få bollen in framför ett öppet mål, där det dessvärre inte hann fram någon rödblå innan försvaret kunde rensa.