Ett fall i rätt riktning

Öster föll till slut med 2-0 mot Häcken i Svenska Cupen, men bjöd på bra motstånd och stundtals riktigt snyggt spel, och med lite mer flyt med domsluten hade åtminstone oavgjort varit rättvist.

BK HÄCKEN - ÖSTERS IF 2-0  (0-0)
1-0 74' Mohammed
2-0 88' Gustafsson

Rydén
E Andersson - Lindblad - Bojent - Björkén
Velic - Drott
Henningsson - Strömberg - Wihlborg
Söderberg

72' Nurkic (Wihlborg)
86' Birgersson (Strömberg)

På artikelbilden Freddy Söderbergs bra avslut i 40e matchminuten.
Alla bilder: Andreas Nilsson/Bilderna.it

Målchanser och mål (video: Österhjärta/bilderna.it)

Häcken inledde förvånansvärt avvaktande för att vara en match mot ett division ett-lag, men var ändå de som skapade de första chanserna - i första minuten lyfte man en boll mot Makondele som Rydén dock inte hade något bekymmer att hinna först på och i femte minuten drog Samuel Gustafsson på ett skott från höger som dessbättre skruvade sig bort från mål.

Därefter jobbade sig Öster in i matchen och i åttonde minuten slank Robin Strömberg genom Häckenförsvaret men hamnade i dålig vinkel och Abrahamsson i Häckenburen kunde täcka av avslutet. Tre minuter senare stack Söderberg längs högerkanten och rullade in bollen mot mitten där Wihlborg fyllde på men Häckenmålvakten hann en halvsekund före skåningen på bollen och kunde med lite besvär plocka den.

Lagen utbytte småchanser men i 17e minuten blev det farligt när Samuel Gustafsson lyfte in ett bra inlägg mot Thorvaldsson, som trots bra läge nickade en bra bit utanför men ändå lyckades få hörna med sig.

Öster hade nu fått igång ett bra passningsspel och bet sig kvar långa stunder på hemmalagets planhalva. Ungefär halvvägs in i halvleken fick Denis Velic bollen i klassiskt Österterritorium - ungefär samma plats som Freddy Borg tryckte in sitt legendariska 0-1 mot Qviding 2010 från - och drog på ett bra skott mot samma vänstra kryss men fick se bollen rassla i nättakets översida.

Minuterna senare blev det rassel på rätt sida när Wihlborg såg ut att timea löpningen runt sin försvarare perfekt och iskallt klippte in bollen i högra burgaveln, men assisterande domaren ansåg att han hade tjuvat och vinkade tyvärr bort det vackra målet.

Även Söderberg skulle utmana. I 33e minuten mötte han ett inlägg från Velic men fick inte styrsel på nicken utan lobbade bollen i en hög bana över ribban. Fem minuter före paus var han desto närmre efter att Wihlborg fräckt stulit bollen på mitten och spelat fram Freddy, som höll inne skottet och försökte knorra avslutet runt Abrahamsson, som tyvärr läste avsikten och kunde få en hand på bollen.

Nu började hemmalaget se en aning frustrerade ut, vilket antagligen var anledningen till Abubakari fula kapning på Strömberg två minuter senare. Ghananen gick in stenhårt med två sträckta ben bakifrån mot vaden på en helt oförberedd Strömberg - ett påhopp som nog förtjänade mer än det gula kort det belönades med.

Andra halvlek inleddes med mycket bollinnehav för hemmalaget men utan några lägen förrän i 50e minuten, när den andre brodern Gustafsson, Simon, klippte till från vänsterkanten men inte fick skottet på mål.Minuten senare var det istället dags för en mycket bra Österchans när Henningsson rullade in en boll från höger mot Strömberg som kom rusande i mitten, men Atta kunde precis få en tåspets på den och styra bollen retfullt någon decimeter framför Tollarparns tår.

Åtta minuter in i halvleken fick Rasmus Rydén stå för en riktigt bra räddning när Makondele fick en boll från Zuta i mycket bra läge och försökte placera in den nere vid höger stolprot men fick se sig slagen av Östermålvakten. Strax därefter var det dags för en av två situationer där domaren mycket väl kunde ha blåst rödblå straff. Denis Velic kom upp bra på en hörna (han var för övrigt mycket aktiv i luftrummet hela kvällen) och tryckte till bra med pannan, men på väg mot mål tappade bollen tvärt fart och riktning i luften framför Makondele - något som sånär ställde målvakt Abrahamsson.

Med knappa halvtimmen kvar av matchen så utnyttjade Öster snabbt ett inkast, Henningsson visade både snabbhet och teknik när han rusade fram längs sin kant och sedan levererade ett inlägg rakt mot Strömberg, men även denna gång nådde en försvarare före och kunde styra bollen strax förbi Robins räckvidd.

Fem minuter senare var nog de flesta övertygade om att hemmalaget skulle ta ledningen när Thorvaldsson kom helt fri på ett inlägg men vinklade avslutet stenhårt men en bit över ribban.

I 74e minuten skulle hemmalagets spetskvalitet ändå till slut ge utdelning. Simon Gustafsson skickade in en boll från vänster som Nasiru Mohammed drog in (möjligen via Rexhepis rygg) till 1-0.

Öster var nära att replikera mindre än en minut senare när Söderberg slet sig fri på vänsterkanten, men Freddy avslutade själv en bit utanför mål istället för att försöka hitta Nurkic eller Henningsson som fanns med inåt i plan.

Tre minuter före full tid var det dags för nästa uteblivna straffsituation, denna gång betydligt tydligare. Öster hade spelat runt bollen utanför Häckens straffområde en stund när Söderberg klippte till från strax utanför straffområdeslinjen och en Häckenspelare hoppade in i bollbanan och dämpade skottet med armen men Jim Pettersson tyckte inte detta heller var skäl nog att blåsa. Istället kunde hemmalaget kontra in 2-0 i anfallet efter på ett vackert avslut av Simon Gustafsson upp i nättaket.

Nu var matchen avgjord men Rydén bjöd på en sista delikatess på stopptid. Dardan Rexhepi kom fri efter en perfekt löpning och avslutade lågt men stoppades av en bra fotparad från Östermålvakten, bollen gick dock i en hög båge mot mål, men Rydén hann upp och kunde med en dykning boxa undan bollen från banan mot mål och undvika ytterligare påhälsningar.

Se höjdpunkter från matchen på GP.SE

Följ Östers IF i sociala medier: