Förlust för Öster i öst

Andreas Birgersson var på hugget när han bytts in i halvtid.

Foto: Andreas Nilsson

I en match där det var svårt att dra några som helst slutsatser om var någondera laget står - underlaget omöjliggjorde de flesta ansatser till organiserat spel - förlorade Öster försäsongspremiären mot FC Hansa Rostock på bortaplan.

FC HANSA ROSTOCK - ÖSTERS IF 1-0 (1-0)

1-0 (31 Plat)

Östers lag:
Alexander Nadj
S Karlsson - M Karlsson - Vasilj - Bojent
Persson - Elvby
Henningsson - Velic - Wihlborg
Söderberg

Byten
46 Robledo (Vasilj), Zlojutro (Wihlborg), Birgersson (Söderberg), Bergholtz (Elvby), Hellgren (Velic)
65 Lundgren (Persson), Kljajic (Nadj), Lindblad (S Karlsson), Andersson (M Karlsson)

75 Bojanic (Henningsson), Nurkic (Bojent)

Öster startade matchen konservativt - uppställningen var i princip förra årets framgångsformel fast med nye Elvby placerad bredvid Johan Persson. Hur den uppställningen står sig är dock svårt att uttala sig om, då den snötäckta marken på Rostocks Volksstadion gjorde såväl kortpassningsspel som timing i långbollar i stort sett omöjligt. Dessutom var Hansas lag en blandning av startspelare och b-lagsditon.
Trots att det var första matchen sedan november för spelarna i det svenska laget (medan tyskarna i veckan drar igång andra halvan av seriespelet efter ett kortare juluppehåll) märktes inte alltför djupgående ringrost, och man verkade ha bra koll på var medspelarna fanns. Glädjande var också en fortsatt tro på att försöka spela sig ur situationer in i det längsta samt att kommunikationen inom laget lät som den fungerar väl.

Vad gällde spetsen syntes det dock att tyskarna är inne i matchform. Medan Öster ägde mycket boll och ofta spelade runt hyfsat trots underlaget var Hansa betydligt farligare, och stod för första halvleks samtliga tre riktiga farligheter. Den första kom ungefär 20 minuter in i matchen, när Tom Weilandt rann genom och föll i straffområdet - något domaren lyckligen beskyllde underlaget snarare än Stefan Karlsson för. Sju minuter senare utnyttjade Emil Rilke underlaget och fick fri lejd på högerkanten. Efter en räddning av Nadj fick Rilke tillbaka bollen och kunde spela fram Johan Plat, som utan svårigheter kunde slå in matchens enda mål. Några minuter före paus kunde hemmalaget utökat ledningen, men Nadj styrde ut Michael Blums hårda avslut till hörna med en kvalificerad reflexräddning.

När Öster efter paus bytte ut stora delar av laget blev man knappast mer samspelta, men den stora (full buss) och röststarka East Front-kontingenten kunde å andra sidan glädja sig åt att få se ytterligare två av nyförvärven i Östertröjan - Vlado Zlojutro och Juan Robledo. Dessutom satte inbytet av Birgersson fart på Östers anfallsspel, och Rottnesonen visade att han tänker göra allt för att spela sig närmre en Allsvensk plats. Under några minuter runt kvarten in i andra halvlek skapade han ett knippe dugliga farligheter - den farligaste (som syns på artikelbilden) var han en hårsmån från att nå före Hansamålvakten på bollen. Mot slutet avtog tempot alltmer i kylan, och Hansa var närmast att göra mål, framför allt genom skott på den inbytte lånemålvakten Robertino Kljajic, men bortsett från en tappad boll som höll på att rulla in fick han inga större problem.

Som match sett ingen höjdare - det kändes som mer tur än skicklighet att ingen blev allvarligt skadad på det svåra underlaget - men säkert bra för spelare (och inte minst supportrar) att inleda en viktig säsong med en moralbyggande kortutflykt.

Bildspel från matchen, foto Andreas Nilsson: