Första förlusten

IF Brommapojkarna - Östers IF 3-1 (1-1)

Med två avstängningar (Velic och Vasilj) så fick startelvan följande utseende:

Nadj
S Karlsson - M Karlsson - Lindblad - Bojent
Persson - Vidarsson
Henningsson - Hellgren - Nurkic
Söderberg

72 Wihlborg - Nurkic
81 Blomqvist-Zampi - Hellgren
82 Bojanic - Henningsson

Efter 18 matcher som obesegrade i 2012 års Superetta så kom till sist den första förlusten, och man kan definitivt inleda matchrapporten med att säga att Brommapojkarna var värda segern på sin hemmaplan.

Matchen inleddes lite trevande och låst från bägge lagen, men inte så länge. Matchklockan hade ganska precis slagit om till 5 minuter när Månz Karlsson missade en passning varpå missförstånd mellan honom och K-J Lindblad uppstod. Detta utnyttjade Brommapojkarnas Pinones-Arce, snappade upp bollen och pricksköt 1-0 vid sidan om en chanslös Alexander Nadj.

Öster fick dock inte panik på något sätt av detta, utan fortsatte att hantera situationerna med lugn och ro - precis som serietvåan Brommapojkarna. Matchen kändes ganska tillknäppt och avvaktande, och samtliga chanser var av kategorin nästan-målchans och inte så mycket att skriva hem om.

Ju längre halvleken gick, desto bättre blev dock Öster. I de sista 10 minuterna av den höll vi bollen närapå konstant på Brommapojkarnas planhalva och fick till slut utdelning för grannlåten: Patrik Bojent stormade fram på sin vänsterkant, slog ett helt perfekt inlägg till Freddy Söderbergs panna och kvitteringen - och Freddys första mål på snart två månader - var ett faktum. Mycket vackert, och i grevens tid dessutom då domaren Mohammed Al-Hakim blåste av för halvtid direkt efteråt.

Om man summerar första halvlek kort så var resultatet rättvist. Brommapojkarna inledde starkast och Öster avslutade starkast. 1-1 alltså helt i sin ordning.

När andra halvlek inleddes fick bägge lagen varsin het chans att göra mål. Först Brommapojkarnas Gustav Sandberg-Magnusson som provade ett skott från distans som till en början såg rätt harmlöst ut, men skottet styrdes på en spelare i straffområdet och höll så när på att ställa Nadj. Den sistnämnde fick dock en hand på bollen och Österförsvaret kunde med nöd och näppe rensa ut bollen. Några minuter senare fick Jonas Hellgren ett drömläge att ge Öster ledningen när han blev helt frispelad till vänster av Söderberg, men bollen hamnade till slut en ansenlig mängd meter från det kryss den var avsedd att hamna i.

Ytterligare några minuter senare inleddes början till slutet då Österförsvaret återigen hade bekymmer att få undan bollen som hamnade framför Brommapojkarnas Nabil Bahois fot. Ett kliniskt avslut intill Nadjs vänstra stolpe senare så ledde hemmalaget matchen med 2-1. Matchuret hade då hunnit upp till 54 minuter.

Nu fick vi se närapå en repris från första halvlekens mittperiod: inget av något egentligt värde inträffade utan laget fortsatte att känna på varandra och låsa varandras löpvägar. Stämningen på planen blev dock lite mer irriterad efter att Henningsson blev fult kapad av Brommapojkarnas Gustav Sandberg-Magnusson - helt felaktigt utan någon som helst åtgärd från dagens rättsskipare.

I den 72:a matchminuten inträffade så två saker: Kalle Lindblad varnades och Öster gjorde sitt första spelarbyte - Wihlborg kom in istället för Nurkic. Och den nyinbytte Wihlborg fick en het målchans nästan på en gång efter ett bra Österanfall på högerkanten, men avslutet gick långt utanför målramen även denna gång.

Bytet gav faktiskt en viss injektion till Öster som under några minuter satte bra press på BP, men när Öster precis bytt in Blomqvist-Zampi (ut Hellgren) och Bojanic (ut Henningsson) för att få till det där sista som krävdes för en kvittering så fick vi en - som det kändes - matchavgörande händelse åt andra hållet om man så säger: Månz Karlsson skadade sig i baksidan av låret och kunde inte fortsätta matchen. Då alla byten var gjorda fortsatte Öster med en trebackslinje, men orkade inte trycka på framåt mer, utan fick istället se sig besegrade med 3-1 efter att Tim Björkström utökat i slutminuterna.

Årets första förlust var helt i sin ordning. Öster kom inte riktigt upp i den standard som krävs för att hota Brommapojkarna på sin konstgräsmatta, och får nu skaka av sig detta som ett olycksfall i arbetet och fokusera på nästa uppgift: Brage hemma, och därmed också den sista matchen som herrlaget spelar på Värendsvallen.

Text: Support 1930

Bildspel från matchen, foto:Andreas Nilsson