Fotbollsfest på Furuvallen

På artikelbilden lyfter Denis Velic in 2-4.

Östers träningsmatch mot Furuby blev en riktig folkfest på charmiga Furuvallen.

503 betalande åskådare (plus massor av barn) fick se en svängig första halvlek och en mer disciplinerad andra. Öster drog ifrån till 0-3 efter bland annat ett straffmål av nye Richard Donkor innan Furubys Julius Bakkabulindi - snart i Umeå - kontrade in två mål.

I andra halvlek kontrollerade Öster spelet mer disciplinerat och skapade en hel del, men Velics 2-4 blev halvlekens enda mål.

FURUBY IF - ÖSTERS IF 2-4 (2-3)
0-1 13' Velic
0-2 14' Strömberg
0-3 25' Donkor (strf)
1-3 30' Bakkabulindi
2-3 45' Bakkabulindi
2-4 67' Velic

Startelvan:

Rydén
Björkén - Vasilj - Lindblad - Nurkic
Shaze - Drott
Hafizovic - Velic - Donkor
Strömberg

xx' Rajalakso (Strömberg)
45' Bojent (Lindblad), Wihlborg (Hafizovic)
77' Hjalmarsson (Drott), Stenmark (Nurkic)
xx' Hafizovic (Rajalakso)

Matchfakta & Matchrapport finns på förbundets matchsida.

Första Halvlek

Trots ett antal divisioners skillnad var det hemmalaget Furuby som skapade matchens första chans i det strålande solskenet på Furuvallen. Wasswa Ibrahim lyfte i andra minuten fram en boll till Julius Bakkabulindi - en kombination vi skulle få se många gånger i matchen - men Österförsvaret kunde hålla undan anfallaren.

Därefter tog Öster som sig bör över mer av spelet. Nye Richard Donkor såg pigg ut och rev upp försvaret med sina löpningar, men de gånger Öster kom till avslut kunde Marcus Malmström i Furubymålet hålla rent.

Istället skulle även matchens nästa farlighet tillfalla hemmalaget. Slarv på Öster mittfält öppnade för Bakkabulindi som sånär tagit sig genom när Mario Vasilj ingrep och tog ett rutinerat gult kort för att stoppa anfallet. Den resulterande frisparken såg lovande ut men stack en bit över ribban.

Minuterna senare skulle ändå Öster ta ledningen. Donkor jobbade stenhårt och slet sig genom försvaret, för att sedan osjälviskt servera bollen ut till Denis Velic som kallt kunde trycka in ledningsmålet.

Bara två minuter senare skulle de rödblå utöka. Hafizovic spelade fram Strömberg som klippte till direkt och satte 0-2.

Därefter tappade matchen lite spets, och ingendera lag hotade riktigt förrän i 25e minuten. Då väggspelade sig Jonathan Drott fram och tog sig in i Furubys straffområde där han fälldes av Umar Bashir och fick straffspark. Straffen togs av Donkor som utan betänkligheter klippte in 0-3.

Furuby lät sig dock inte nedslås utan nu började två spelare utmärka sig i varsin ände av plan. På topp hittade Bakkabulindi mer luckor i ett offensivrusigt Öster och som sisteman gjorde Malmström en jätteinsats.

"Bakka" inledde med att reducera precis som klockan passerat halvtimmesstrecket med ett stenhårt avslut upp i nättaket bakom Rydén, och fortsatte med att springa sig fri fyra minuter senare - då stoppades han dock av en påpasslig täckning av Lindblad som styrde ut avslutet till hörna.

Målvakt Malmström gjorde sitt strax därefter genom att i snabb takt parera tre avslut. Först reflexräddade han en Vasiljnick efter en vänsterhörna, för att hinna upp och plocka andrabollen när Vasilj drog till på returen. Minuten senare hann han på ett hårt avslut efter en frispark och kunde styra ut bollen till en resultatlös hörna.

Det blev istället Furuby som kunde reducera ännu en gång i halvlekens sista minut - även denna gång genom Bakkabulindi efter en väl slagen boll från mittfältet.

Öster skulle dock hinna med ett bra läge till. På två minuters stopptid dribblade sig Elmin Nurkic genom hemmaförsvaret och passerade sista utespelaren med en tjusig lyftning, men tyvärr hamnade bollen så han tvingades ta avslutet med högern och han rullade bollen precis utanför stolpen.

Andra Halvlek

I inledningen av andra halvlek syntes skillnaden i lagens divisionstillhörighet tydligare och Öster tog betydligt mer kontroll över spelet. Redan i 47e minuten kunde Björkén utökat ledningen när han lyfte ett inlägg i ribban och två minuter senare fick Bashir nicka undan bollen på mållinjen efter en välplacerad hårt skruvad vänsterhörna.

Därefter fortsatte Öster pressa på, bland annat bröstade Velic ner en boll till Rajalakso som drämde upp den i nättaket via ribban med dessvärre var offside. Dryga kvarten in i halvleken spelade sig Velic genom snyggt och såg ut att vara på väg att sätta 2-4, men Bashir täckte undan till hörna med en mäktig glidtackling.

Minuterna senare var Björkén på väg att ta sig in framför mål när han revs ner och fick straffspark med sig. Straffen slog Wihlborg till höger, vilket Malmström läste och kunde räkna in ännu en räddning till dagens stora samling.

Strax därefter skulle 2-4 ändå komma, och det var nästan en karbonkopia av Velics läge från fem minuter tidigare. Denna gången lyfte Velic istället bollen över den glidtacklande Bashir in i vänster burgavel och blev därmed dagens andra tvåmålsskytt.

Med kvarten kvar kom Furuby till ett av få anfall efter pausvilan, men fick se Vasilj täcka ut avslutet till en resultatlös högerhörna.

Mot slutet pressade Öster på rejält för att öka på ledningen, och Malmström i Furubymålet stod för ett par högklassiga räddningar till.

I 88e minuten gjorde Shaze en snygg soloräd på väg fram innan han passade Donkor, som direktskarvade tillbaka till en nu fri Shaze. Malmström var dock följsam och när Isaac försökte runda honom täckte han av skottvägen så att Ghananen tappade ut bollen till inspark. Minuten senare tog sig Shaze än en gång in i straffområdet, denna gång avslutade han direkt men Malmström räddade och på returen lyfte Shaze bollen tätt över.

Även matchens sista målchans, på två minuters stopptid, hamnade hos en mot slutet väldigt pigg Shaze. Denna gång fick han ett inlägg från Björkén men även denna gång kunde Furubymålvakten freda sitt mål.

Alla bilder: Andreas Nilsson/bilderna.it