Genomklappning i Ljungskile

Öster må inte ha förlorat mot Ljungskile sedan 2007, men idag var man inte ens nära att ta poäng. Ljungskile visade varför man ligger i toppen och avgjorde matchen tidigt.

LJUNGSKILE SK - ÖSTERS IF 4-0 (4-0)
6' Eliassi
10' Johanesson
22' Eliassi
38' Olsson

Öster ställde upp med:
Berglund
Wihlborg - Vasilj - Joza -Bojent
Elvby - Velic - Lindner
Bergholtz -Gero - Henningsson

46' Sandoval (Bojent)
65' Andersson (Vasilj)
76' Eriksson (Velic)

På artikelbilden har Gero en av Östers få bra chanser. Foto: Andreas Nilsson/bilderna.it

Statistik finns på förbundets matchsida.

Öster kom in helt fel i returmötet mot Ljungskile - redan i sjätte minuten gav hemmalagets offensiv resultat när David Johannesson styrde ett inlägg vidare till Eliassi som kallt tryckte in ledningsmålet.

Till en början hängde Öster dock med och redan i anfallet efter var Bergholtz nära att utjämna efter att ha klivit in i plan och avslutat själv förbi Horwath i hemmamålet men dessvärre i stolpen och ut.

Istället kom nästa kalldusch redan i tionde minuten när Lindberg kunde rulla fram bollen till en hysteriskt fri Johannesson som utan problem kunde utöka hemmalagets ledning. Två minuter senare kunde Öster mycket väl ha reducerat när Lindner skickade in en låg boll som Gero var centimeter från att styra in bakom Horwath.

Efter det tog hemmalaget än mer kontroll över matchen, och när Öster tjugo minuter in i matchen såg ut att jobba sig uppåt skulle det straffa sig Då stack Eliassi på en lång boll och hade inga problem att rulla in sitt andra mål för dagen bakom Berglund.

Dryga tio minuter före paus uppstod en situation som upprörde den fåhövdade hemmapubliken. Ken Sema stod jätteoffside på en långboll men joggade ur läget, vilket lämnade Johannesson totalt fri med boll och Berglund, men domare Kanerva ansåg att Sema påverkat spelet tillräckligt för att motivera en offsideavblåsning.

Hemmalaget behövde dessvärre inte sörja länge - redan fem minuter senare rundade Sema sin högerkant och skickade in en boll som Olsson fick sista touchen på och styrde in i nät bakom Berglund.

Med 4-0 i ryggen blev andra halvlek förståeligt en avslagen historia. Hemmalaget fortsatte kontrollera spelet och som rödblå fick man njuta av det lilla. Tjugo minuter in i halvleken spelade Öster runt bollen fint en stund innan man skickade fram den mot Gero som tyvärr vinkades av för offside i bra läge. Fem minuter senare nådde Henningsson nästan ända in till mål med en soloräd och i andravågen bjöd inbytte Boris Sandoval på en schysst skottfint och ett inlägg som dessvärre hamnade i gapet på en ohotad Horwath.

Bakåt var det ofta farligt, men med kvarten kvar blev det riktigt svettigt för Berglund, som med en bra räddning lyckades freda sitt mål. Därefter lyckades ingendera lag riktigt oroa, och hemmalaget befäste sin plats i tabelltoppen medan Öster återvände till kvalstreckets obehagliga närhet.