Genomklappning mot Åtvidaberg

1-8 i avslut på mål. 1-13 i hörnor. 45-55 i bollinnehav, efter en rejäl upphämtning från första halvleks 36-64.
Siffrorna talar sitt tydliga språk - Öster gjorde mot Åtvidaberg en mindre lyckad insats, enligt tränare Thomsson.
- Åtvidaberg var bättre än oss idag. De vann rättvist, sa en dämpad Andreas Thomsson efter mötet med sin gamla klubb.

ÖSTERS IF - ÅTVIDABERGS FF 0-1 (0-0)
72' 0-1 Tinnerholm

Öster tvingades kasta om en del i startelvan inför dagens match:
Nadj
Henningsson - Andersson - Bojent - Nurkic
Elvby - Persson - Bergholtz - Zlojutro
Pavey - Söderberg

70 Bojanic (Elvby)
79 Blomqvist-Zampi (Bergholtz)

Trots ändringarna i laget inledde Öster piggt, och innan halvminuten hade gått uppstod en farlighet efter ett inlägg från Nurkic mot Elvby, som en försvarare kunde styra undan innan det nådde mottagaren. Därefter tog gästerna snabbt över spelet. I tredje minuten skapade man en första bra farlighet när Prodell avslutade tätt över på ett inlägg från högerkanten. Tre minuter senare var Nadj ute bra och rensade en bit utanför straffområdet och minuten senare nickade Hallingström en hörna strax till vänster efter förvirring i Österförsvaret.

Efter en stunds böljande spel kom Öster knappa kvarten in i matchen åter till ett par anfall, men båda visade problemet med forwards som gärna hamnar ut mot kanten. Först gjorde Pavey ett bra jobb men kunde inte få mer än ett inkast ur situationen, och minuterna senare var Söderberg på väg genom men drog sig utåt och passade Persson som avslutade högt över.

Strax därefter inleddes en period av Åtvidanfall, där gästerna radade upp hörnor och i artonde minuten var nära att ta ledningen när Hallingström prickade stolpen med en hård nick.

Trots gästernas starka spel stack Öster i 20:e minuten upp, och Zlojutros fina inlägg förtjänade ett bättre öde än att både Söderberg och Pavey skulle missa bollen. Fem minuter senare försökte Bergholtz sig på ett skott utifrån, som droppade mot bortre hörnet och trots att det gled över blev farligare än någon hade förväntat sig.

Halvtimmen in i matchen visade Johan Andersson än en gång att han är ett namn även för en ordinarie startelva, när han stod för en riktigt kvalificerad brytning och ett väl avvägt uppspel istället för att bara rensa bollen.

Med tio minuter kvar till paus fick Åtvid ett jätteläge när Sjölund föll sex meter utanför straffområdet, men Bergström fick inte riktigt idealisk träff på bollen, som lade sig till rätta ovanpå nättaket. Minuterna senare förväntade sig publiken ett liknande läge när Nurkic sprangs ner på samma ställe utanför gästernas straffområde, men fick till sin stora besvikelse bara se domare Eriksson vifta avvärjande. Istället kunde östgötarna vända upp och skapa en ny farlighet där Prodell försökte cykelsparka i bra läge men stördes så han inte fick träff på bollen. Minuten före paus skulle Åtvid skapa ännu en riktigt bra chans, när en nick tvärdog på en Österspelare och Daniel Sjölund var mycket nära att hinna fram och stöta in bollen, men Nadj hann precis före.

Fem minuter in i andra hade Öster otur, när Pavey nickade fram bollen mot Söderberg som såg ut att komma från onside men ändå fick se linjedomarens flagga vinka av hans friläge. Därefter fortsatte Åtvidaberg rada upp hörnor med avslut en bit utanför, utan att Öster förmådde prestera något eget spel alls. Dryga kvarten in var det ändå nära ett bra hemmaläge när Nurkic vände runt strax utanför offensivt straffområde och såg ut att ha fri lejd framåt, men fick frispark mot sig för den sammanstötning som skedde i vändningen.

I 72:a minuten skulle gästernas spelövertag ge utdelning. Anton Tinnerholm slapp helt bevakning och kunde ostörd klippa in ett styrt inlägg bakom Alexander Nadj.

Efter målet vaknade Öster till en smula, samtidigt som gästerna blev lite försiktiga. Med tio minuter kvar kom första bra chansen, när Pavey nickade ett inlägg tätt över. Minuten senare borde kvitteringen kommit, men Söderberg lyckades inte hålla ner nicken (se artikelbilden) från bra läge utan satte avslutet på Paveys fina inlägg över mål.

Två minuter senare var det Östers tur att ha otur, när ett Söderberginlägg styrdes i stolpen bakom Henrik Gustafsson och returen studsade på en försvarare tätt utanför stolpen. Den resulterande hörnan knorrade Bojent snyggt inåt men Gustafsson kunde boxa undan.

Med tre minuter kvar av ordinarie tid var det gästerna som var nära att spika igen matchen, när ett inlägg/skott passerade Nadj och träffade klockrent i ribban, men försvarare var först på returen. Öster hann skapa ett läge till, när Söderberg slog ett lågt inlägg i 90e minuten som Zlojutro släppte/försökte styra men inte fick träff på och Åtvidaberg kunde till slut spela av matchen ganska tryggt.

Presskonferensen efter matchen: