Genrepsseger mot Norrby

I skuggan av eftermiddagens händelser i fotbollssverige blev Östers genrep mot Norrby en ganska avslagen historia som dock kröntes med ett magnifikt nickmål av Gero.

ÖSTERS IF - NORRBY IF 3-0 (2-0)
18' 1-0 Velic (straff)
35' 2-0 självmål
81' 3-0 Gero

Öster ställde upp med:
Berglund
Wihlborg - Vasilj - J Andersson - Konate
Elvby - Velic - Bergholtz
Zlojutro - Söderberg - Henningsson

60 Bojent (Wihlborg)
71 Gero (Zlojutro), Wennerhag (Henningsson)
77 Eriksson (Bergholtz)
86 Birgersson (Velic), E Andersson (J Andersson), Nurkic (Konate)

På bilden fastställer Gero slutresultatet 3-0. Foto: Andreas Nilsson/bilderna.it

Om det gamla talessättet om "dåligt genrep, bra premiär" stämmer, så kan vi se fram mot en klang- och jubelföreställning mellan två utmärkta lag på Olympia nästa söndag. Ängelholm genrepade nämligen på sämsta tänkbara sätt genom att igår förlora med 2-0 mot ett ständigt decimerat Lund, och Östers genrep mot Norrby under söndagen var trots seger med 3-0 inte heller det någon större fotbollsunderhållning.

Öster inledde ganska piggt och såg glada ut att vara tillbaka inne på Myresjöhus Arena, men förmådde trots mycket boll på mittfältet inte skapa några direkta farligheter. Dryga kvarten in i matchen kändes det ändå som att Öster skruvade upp tempot ett steg, och då började chanserna också uppenbara sig. Först en hårt inåtskruvad hörna från Wihlborg som Krasniqi i Norrbymålet precis kunde peta undan. Sedan vände Zlojutro runt snyggt och spelade in bollen som via ett inlägg från Pa Konate tvingade fram en ny hörna. Bara ytterligare en minut senare så skulle ett nytt vänsterinlägg ge ännu bättre utdelning, när domaren - förvisso korrekt men ändå kanske onödigt hårt dömt i en träningsmatch - pekade på straffpunkten för att bollen fastnat på en Norrbyarm. Om domslutet var lite tveksamt var straffen desto säkrare - Denis Velic befäste sin roll som lagets straffläggare genom att dundra upp bollen i nättaket.

Efter målet la sig ånyo en viss lojhet över Östers spel, och det dröjde nästan tio minuter innan några nya egentliga lägen uppstod. I 26e minuten gjorde Zlojutro åter ett bra jobb på sin kant, men på inlägget mot Velic kunde en försvarare nå mellan och nicka undan. Två minuter senare la Velic en snygg boll mot Söderberg som hade fri lejd mot mål, men denne fick se flaggan gå upp för offside.

Med tio minuter kvar till paus skulle Östers spelövertag löna sig. Zlojutro slog ett snyggt inlägg med yttersidan mot en helt fri Söderberg och en försvarare nådde fram med foten men kunde inte göra annat än styra in bollen i eget bortre kryss. Minuten senare var 2-1 från Östersundsmatchen på väg att upprepa sig när Konate spelade in bollen till Velic, som även denna gång avslutade lågt men nu dessvärre inte hårdare än att Krasniqi kunde hinna ner och plocka bollen. I halvlekens sista minut kunde Norrby ändå hota efter att ha spelat upp bollen bra på vänsterkanten, men inlägget säkerhetsnickades ut till högerhörna, och på denna kunde Öster rensa undan.

I inledningen av andra såg Öster lite piggare ut, men trots att man spelade bra längs kanterna så nådde inte mycket in i mitten. Istället var det gästerna som i 55 minuten såg ut att kunna hota när Alen Krasnici var på väg genom, men han stod snart utan boll efter en magnifik brytning av kapten Vasilj. Efter att Norrby missat att utnyttja det resulterande inkastet kunde Öster istället ställa om, men Söderberg försökte den svårare passningen mot Zlojutro istället för den öppnare mot en till synes lika fri Henningsson och en försvarare kunde få foten mellan och bryta.

Tjugo minuter in i andra var Zlojutro nära att komma fri på ett lågt inspel i mitten, men han kunde inte få kontroll på bollen, som rann iväg till Norrbymålvakten. Minuterna senare var Norrby nära att lura Berglund, när ett hårt avslut styrdes av en egen rygg i en finurlig båge, men denna slutade lyckligen en bit bakom mål. Söderberg fortsatte jobba hårt, och i 69 minuten vann han bollen och hittade fram till Zlojutro, vars inlägg dock var precis för högt för att Henningsson skulle kunna nå det. Minuten senare ställde Bergholtz Norrbyförsvaret när han utmanade på en boll de tänkt låta rulla ut till inspark. Via ett par Österfötter nådde bollen Elvby, vars hårda avslut dessvärre styrdes ut till hörna. I samband med hörnan gjorde Öster ett dubbelbyte, och båda de inbytta skulle visa sig ganska omgående. Gero var först när han i 72 minuten bröt genom och var på väg mot ett bra läge för att sent få frispark (och gult kort till motståndaren) med sig. Minuten senare slet Gero bra ute på högerkanten och spelade bak bollen till Patrik Bojent, som pricksköt ett inlägg på Wennerhag vid bortre stolpen, men denne fick inte full kraft i nicken utan Krasniqi kunde plocka ner avslutet.

Med knappa tio minuter kvar hade Öster släppt upp gästerna en bit i plan, men skulle snabbt komma att utnyttja det. Söderberg exploderade fram på vänsterkanten, höll inne bollen och prickade till sist in ett hårt inlägg som Gero kunde sätta en stenhård språngnick till och borra in i nätmaskorna till 3-0. I sista ordinarie matchminuten var det nära att bli ännu ett, efter att Birgersson jobbat hårt ner mot kortlinjen. Trots mycket folk i vägen nådde han bak med bollen till Söderberg, vars avslut tyvärr inte var lika lyckligt utan styrdes ut till hörna. Trots fortsatt jobb av Öster - bland annat en snygg kombination av Söderberg och Bojent - så kunde västgötarna hålla mot de kvarvarande minuterna, och får nog vara mer nöjda än Öster med resultatet.