Härlig derbyseger i solgasset

Öster trivs på hemmaplan i år. Succén i premiären följdes upp med ännu en stabil insats i Smålandsderbyt mot Oskarshamn där 3-0 med lite flyt kunde varit mer.

ÖSTERS IF - OSKARSHAMNS AIK 3-0 (1-0)
1-0 32' Drott
2-0 47' Drott
3-0 54' Berglund

Publik: 2688
50/50 lottnummer: 16414

Öster startade med:
Pettersson
Shaze - Vasilj - Lindblad - Nurkic
Elvby - Drott
Donkor - Strömberg - Östlind
Berglund

62' Velic (Strömberg)
81' Ask (Donkor)
87' Hafizovic (Berglund)

Mer statistik finns på förbundets matchsida. Kort referat kommer under kvällen.

På artikelbilden klipper matchens stjärna Jonathan Drott in sitt andra mål för dagen strax efter paus.
Foto: Andreas Nilelind/bilderna.it

FÖRSTA HALVLEK

Det märktes i inledningen på årets första Smålandsderby att båda förra årets seriematcher lagen emellan slutade oavgjort - båda lagen kände sig för och letade svagheter snarare än att ta några chanser. Det var faktiskt gästerna som började ta initiativ när man i andra minuten var på väg genom med två man på sin högerkant, men Kalle Lindblad läste spelet bra och täckte ut avslutsförsöket till en hörna, som nye målvakten Isak Pettersson utan problem kunde plocka ner.

I tionde minuten började hemmapubliken hoppas efter att Björn Berglund kämpat till sig bollen i hård kamp mot en försvarare men Österanfallaren tappade för mycket fart i duellen och den andre mittbacken kunde ta hand om bollen. Minuten senare kom Öster på bred front men Oskarshamns försvar var väl samlat och målvakten hade inget problem med Strömbergs avslut från distans.

I 18e minuten fick Halmstad-lånet Pettersson i mål visa sina reflexer när en snabb låg boll kom från Oskarshamns vänsterkant mot bortre stolpen men en fotparad styrde ut bollen till hörna.

Öster tog över allt mer ju längre matchen gick, och efter ett antal halvchanser såg det i 31a minuten riktigt lovande ut när Berglund vann boll tio meter in på gästernas planhalva. En tuff brytning senare ställde istället Oskarshamn om och Olström avslutade i burgavelns utsida.

Trots bra spel var det en individuell insats som skulle spräcka nollan. I 32a minuten gick Drott själv halvvägs in på offensiv planhalva, och när alla funderade på vem han skulle försöka nå med en passning såg mittfältaren en öppning och klippte från 25 meters håll in ledningsmålet i nättaket.

Fem minuter senare var Östlind på väg genom men fälldes hårt - även detta utan åtgärd. Minuten före paus slog Shaze ännu en av sina precisa 50-metersbollar, denna gång på hjässan på Berglund som skarvade bollen vidare till Östlind, som kunde gått själv men försökte hitta in med bollen till Strömberg, och en försvarare kunde få foten mellan och få undan bollen. Strax där efter var Östlind nära att näta mot sitt gamla lag när han fick bollen efter en rörig situation, men även denna gång kunde en försvarare precis peta undan bollen.

ANDRA HALVLEK

Visa av skadan från förra hemmamatchen skyndade sig publiken tillbaka till sina platser när andra halvlek drog igång, och de belönades för det. Knappa två minuter hade gått när Öster ställde om för vad som skulle bli ett riktigt lagmål. Donkor släppte av fint för att inte riskera offside, Nurkic kom forsande utanför och rullade bollen inåt mot Strömberg. Denne såg ut att snubbla över bollen men åstadkom med detta en passning till Drott, som trots att han tvingades backa sig till skottläge fick en perfekt båge upp i högra krysset på bollen.

Bara minuten efter 2-0 oroade gästerna igen. Birgersson fick ett instick bakom backlinjen men när han såg ut att bli obehagligt fri dök Shaze upp och petade retfullt undan bollen och startade vad som istället skulle bli ett bra anfall för hemmalaget, där Donkor lyfte in en bra boll mot en (som vanligt) väl placerad Berglund inne i straffområdet, men målman Bergman hann ut och kunde norpa bollen innan den nådde fram.

Knappa tio minuter hade gått efter paus när det blev rejält farligt framför Oskarshamnsmålvakten. Strömberg nådde högst på en hörna och var nära att hinna på returen men en försvarare kunde rensa ut till ny hörna. Denna prickade Östlind på pannan på Berglund, som nickstyrde in trean i bortre burgaveln otagbart för Bergman.

Nu kunde hemmalaget spela ut och bjöd på fin fotboll. I 59e minuten nådde en långboll Östlind, som tog sig in framför mål trots tuff uppvaktning men inte kunde komma till avslut. Två minuter senare stack en perfekt springande Nurkic genom och kunde vända inåt, men försökte hitta in med en boll istället för att ta avslut och läget rann ut i sanden. Tio minuter senare visade Nurkic att dribblingsräden från Tvååkermatchen inte var en slump, när han lekte bort två försvarare men tyvärr inte kom till avslutsläge.

Resten av matchen blev en mindre intensiv tillställning, där Öster spelade runt mycket men inte kom till några större chanser.