Härlig seger inför storpublik

Trots att gästerna Landskrona tog ledningen kunde Öster resa sig och ta en otroligt viktig seger i toppmötet efter varsitt mål av Robin Östlind och Björn Berglund.

ÖSTERS IF - LANDSKRONA BoIS 2-1 (2-1)
0-1 28 Alm
1-1 38 Östlind
2-1 40 Berglund

Pettersson
Björkén - Vasilj - Lindblad - Nurkic
Shaze - Elvby
Hafizovic - Strömberg - Östlind
Berglund

66' Stahre (Nurkic)
77' Velic (Hafizovic)
84' Söderberg (Östlind)

Referat kommer under kvällen. Mer statistik på förbundets matchsida.

Highlights från Osterplay.se:

//oster.bilderna.it/#!album-1318
Foto: Andreas Nilelind/bilderna.it

FÖRSTA HALVLEK

Öster inledde matchen de första minuterna precis som man vill se, hög press som inte lät Landskrona släppa fokus en enda sekund. Efter några minuter mattades dock denna press och gästerna kunde avancera, och i femte minuten tvingade Sverrisson med ett lurigt avslut fram en vänsterhörna. Efter ett par försök mynnade denna slutligen ut i ett lågt avslut som knappast oroade Östers målvakt Isak Pettersson.

I nionde minuten fick Mario Vasilj visa sin klass, när vänsterkanten tappat positioner och en Landskronait var på väg genom men fick känna på en riktig klassbrytning från Österkaptenen.

Efter lite växlande spel skapade Öster en snygg chans i 23e minuten, när Nurkic fick tillbaka en fin boll från Strömberg och tog sig in i straffområdet där han kapades ordentligt av Arsenijevic, men domaren tyckte att han släppt ifrån sig bollen först och vinkade avvärjande.

Det böljande spelet straffade sig i 28e minuten, när Landskronas Rasmus Alm kunde vända runt precis innanför Östers straffområdeslinje och i en snabb rörelse klippte in ledningsmålet lågt invid vänstra stolpen.

Bara minuterna senare utmanade Alm på högerkanten, men då kunde Lindblad täcka undan inläggsförsöket till en resultatlös hörna. Strax därefter blev det farligt igen men då vinkades spelet av för ruff från en Landskronaspelare mot Pettersson.

I 38e minuten tog Strömberg ner bollen fint och rullade ut den till Nurkic, som vägde sitt inlägg väl och valde att inte försöka nå Hafizovic som dragit med sig samtliga försvarare ner mot mållinjen, utan prickade istället in bollen på en fri Östlind som kunde pricknicka in kvitteringen.

Bara två minuter senare var det dags igen. Strömberg nickskarvade ett inlägg in mot mitten, där Berglund nådde högst och kunde trycka in ledningsmålet med pannan.

De sista minuterna mot paus blev spännande, men Öster kunde gå till halvtidsvila stärkta av en snabb vändning.

ANDRA HALVLEK

Bara dryga minuten hade gått efter paus när Björn Berglund stressade en Landskronaförsvarare att rensa undan till hörna, och denna blev ordentligt farlig. Efter lite stök kunde Shaze peta in bollen till Berglund, som rullade avslutet kallt under målvakten, men på mållinjen fanns gästernas kapten Dahlgren, som med mycket besvär kunde peta undan bollen precis innan den kunde smita över linjen.

Nu förmådde Öster hålla uppe spelet mer och även om man inte skapade några jättelägen släppte men inte till några chanser bakåt heller. I 53e minuten skulle hemmalaget nog ha haft en straff, när ett inspel mot Berglund tydligt stoppades av Viktor Svenssons armbåge, men Öster fick då nöja sig med hörna. Sex minuter senare var det nära igen efter snyggt spel, men den avslutande klackpassen från Strömberg hittade dessvärre inte fram.

Därefter tappade matchen lite i tempo efter en ofrivillig paus, men i 74e minuten slet sig Strömberg fri med målvakten, men fick inget lyft på bollen utan Kaddoura kunde plocka avslutet.

Två minuter senare uppstod dramatik. Först ville Landskronaspelarna ha straff när bollen såg ut att ta på Elvbys axel ut till hörna, och den resulterande hörna slutade i kalabalik när Philip Andersson slog in kvitteringen - med hjälp av vänsterhanden. Något domaren lyckligtvis uppmärksammade och belönade med ett gult kort istället för mål.

Fyra minuter före full tid skapade Öster ett bra läge att stänga matchen efter att Shaze spelat fram Björkén, men högerbacken försökte passa inåt istället för att gå på eget avslut och en försvarare kunde få foten mellan och styra undan bollen.

Öster skapade ett par halvchanser till men det var gästerna som fick den sista möjligheten - en frispark strax utanför straffområdets båge i 93e minuten, som gick via muren till en resultatlös hörna, och efter det kunde hemmalaget spela av de sista minuterna innan det var dags att fira årets förmodligen skönaste seger hittills.