Inför: Älta IF - Östers IF

Efter den tunga förlusten i senaste omgången mot Hammarby (0-5) åker Östers IF damer norröver för match mot Älta IF. Och i mångt och mycket handlar det om att gå tillbaka till grunderna, säger östertränaren Marie Bengtsson.

- Se möjligheterna. Det är vad jag kommer trycka in i spelarna på genomgångarna innan match, säger Marie Bengtsson.
- Vi måste tillbaka till det enklare spelet, både offensivt och defensivt. Vi måste täppa till bakåt och framåt måste vi sätta in bollar bakom deras backlinje.
- Dessutom ska vi vara tydligare i varje roll. Fokusera inte lite på sju saker du ska göra lite av, utan fokusera på de två saker du ska göra noga.

Efter IFK Kalmar-förlusten ville du att laget skulle glömma den matchen. Hur hanterar du nu 0-5 mot Hammarby, sett ur det perspektivet?
- Även om 0-5 är stora siffror så är egentligen Hammarbyförlusten mindre överraskande. Därför är det på ett sätt lättare att hantera det nederlaget, säger Bengtsson.

Nellie Karlsson var inte med senast, hon är ju viktig för anfallsspelet, är hon med mot Älta?
- Ja hon är tillbaka, liksom Malin Winqvist och Christina Albertsen. Det är tre spelare som är en ryggrad för oss, de är viktiga.
- Dessutom är Alexandra Vera med i truppen, hon är en ny spelare som kommer från Husqvarna och kan bäst beskrivas som en irrationell spelare med stora offensiva kvalitéer, avslutar Marie Bengtsson.