Inför hemmapremiären med Christian Järdler

Imorgon söndag så stundar "hemmapremiären" på Myresjöhus Arena, när IK Brage från Borlänge gästar oss med avspark klockan 15.00.

Vi satte oss ner med huvudtränare Christian Järdler och pratade om hans tankar inför matchen imorgon.

Äntligen hemmapremiär på riktigt! Känns det spännande?

- "Ja det känns spännande och fantastiskt roligt att få gå ut på arenan som tränare för Öster för första gången. Jag har verkligen sett fram emot det sen jag skrev på mitt kontrakt i vintras. Jag är imponerad av det stödet vi haft på bortaplan och vi ser verkligen fram emot att få spela hemma hos oss inför våra supportar och fans."

Andra matchen i rad på naturgräs, har spelarna hunnit anpassa sig?

- "Nja, det vet jag inte riktigt om vi har egentligen men vi har iaf hunnit med att träna på gräs två gånger till. Vi har kört två pass på Myran denna veckan och det känns bra. Vi har en del nya spelare som ska känna sig hemma och veta hur bred planen är och hur snabbt bollen går m.m så det är skönt att vi fått röra oss där inne nu och börjat vänja oss."

Är du nöjd med hur det har sett ut på träningarna under veckan?

- "Jag tycker att vi haft bra träningar totalt sett. Vi påminner spelarna om att vardagen är så oerhört viktig och varje träning kommer göra skillnad. Jag lägger stor vikt vid att skapa träningar som ska utveckla oss i alla delar av spelet och vi har inte råd att slarva med något. Spelarna vill lära sig, vill stärka relationerna mellan varandra och de pratar mycket sinsemellan om olika situationer och lösningar och så vill jag ha det."

Vad har du för förväntningar inför söndagens match mot IK Brage?

- "Jag har känslomässiga förväntningar inför glädjen att få spela hemma. Jag har också förväntningar på att vi tillsammans spelar med passion och intensitet, att vi gör en stor arbetsinsats tillsammans och visar mod. Jag förväntar mig också en bra motståndare som kommer göra sitt bästa för att förstöra för oss och att vi måste komma upp i högsta nivå för att få den matchbilden vi vill ha."

Vad kommer krävas för att gå vinnande av planen på söndag?

- "Det kommer krävas duellvinster och att vi är först in i andrabollar. Vi behöver hålla ett högre tempo än Brage, både i benen och i huvudet. Vi vill spela med få touch och ha en stor rörelse och noggrannhet med bollen. Lyckas vi få igång vårt passningsspel, ställer upp i kampen och kan driva tempot så tror jag att vi kan ställa till problem för Brage."

Östers IF - IK Brage
Söndag 15 april, 15.00
Myresjöhus Arena

Har ni ännu inte köpt er biljetter till matchen? Då gör ni det enkelt här.