Inför: Kalmar FF - Östers IF

Äntligen är det dags! Det är derbytid i Småland! Östers IF åker till kusten torsdag 23 maj för att ta tre poäng mot Kalmar FF. Och precis som för många andra är derbyt speciellt för östertränaren Andreas Thomsson, som dessutom är från Öland.

- Det är faktiskt en annorlunda match. Intresset är väldigt mycket större än inför en "vanlig" match och det pratas fotboll i Småland på ett sätt som det var länge sedan det gjordes, säger Thomsson.

- Jag gillar att det är två lag i Allsvenskan från Småland. Kalmar triggar oss och Östers IF triggar dem, fortsätter Thomsson, som har några år bakom sig som KFF-spelare.

Är det extra speciellt för dig som spelat för KFF?
- Nej det är det inte. När jag höll på så var Östers IF lite för bra. 1990-talet tillhörde växjölaget medan KFF varit lite bättre under 2000-talet. Därför blev det liksom inte hög prio att slå Östers IF. Vi hade annat som var viktigare, säger Thomsson.

Är det mer hetta på planen i ett derby än i andra matcher, eller är det en myt som fansen vill bygga upp?
- Jag tror att spelarna triggas av inramningen, åtminstone i inledningen av matchen. Det gäller att vara med från början, ha fokus. Jag har ju "Åtvid-Norrköping-derbyt" i färskt minne och det var öppna och svängiga möten. Det kan mycket väl bli så mellan Kalmar och Östers IF, förutspår östertränaren.

Har hemmaplan någon betydelse?
- Nej det tycker jag inte. Vi åker inte till Kalmar och pratar om en bortamatch. Vi ska göra en riktigt bra "östermatch", det ska räcka långt, menar Thomsson.

Kalmar FF tycker uppenbarligen att det är viktigt att reda ut vilket lag som är Smålands Stolthet. Vilket lag tycker du kan bära upp det epitetet idag?
- Tja, det är väl upp till klubbarna att spela om under 2013. Det är ju ett dubbelmöte som avgör det...
- Nej, egentligen är det inte viktigt för mig. Inte viktigt alls faktiskt. Vi spelare och ledare går inte runt och funderar på vilket lag som är Smålands Stolthet. För mig är det bara en formulering, bara ord.

Gör du några ändringar i truppen?
- Johan Persson är ju avstängd. Johan Andersson går in i truppen istället, avslutar Andreas Thomsson.

Östers IF trupp mot Kalmar FF:
Alexander Nadj, Robertino Kljajic, Patrik Bojent, Elmin Nurkic, Mario Vasilj, Månz Karlsson, Johan Andersson, Stefan Karlsson, Marcus Bergholtz, Kenny Pavey, Darijan Bojanic, Alexander Henningsson, Josef Elvby, Vlado Zlojutro, Denis Velic, Freddy Söderberg, Pablo Piñones-Arce, Matteo Blomqvist-Zampi.