Inför: Östers IF - Eskilstuna

På lördag möter Östers IF damer Eskilstuna i en match som gäller oerhört mycket, för båda lagen. Östers IF kan vid förlust åka ur Elitettan och Eskilstuna kan bli klart för Allsvenskan.

- Vi vill ha avgörandet i egna händer. Vi har väldigt bra träningsveckor så fokus ligger på att göra lika bra prestationer på matchen som vi gör på träningen. Det bara måste vända, säger östertränaren Marie Bengtsson.

Kommer ni ha koll på de andra andra matcherna?
- Vi kommer ha koll så klart. Det finns nio olika scenarier har vi räknat på. Och vår taktik från bänken kommer givetvis vara beroende av det, påpekar Bengtsson.

Kommer ni tala om för tjejerna hur det går i de andra matcherna?
- Nej. Vi kommer säga att vi har en taktisk plan för varje scenario. De får lita på att vi göra rätt. Det finns ingen anledning att fokusera på övriga matcher för tjejerna, säger Marie.

Eskilstuna kan bli klart för allsvenskan, Östers IF kan åka ur. Vad talar för oss?
- Det är en tuff uppgift. Samtidigt är de i en situation som de inte varit i tidigare och det kan starta en massa processer i hjärnan. Det i sin tur kan bli vår fördel. Vi är också bra mot bra motstånd har det ju visat sig.

Målskyttet då. Vad händer?!
- Rent statistiskt måste det ju vända. Vi gör det vi kan tycker jag ändå, vi skapar ju chanser i mängder. Jag hoppas så innerligt att det vänder mot Eskilstuna, avslutar Bengtsson.