Inför: Östers IF - Kalmar FF

På tisdagen den 24 sept är det äntligen dags, möjligheten till revansch i kampen om Småland. Östers IF tar emot Kalmar FF inför en förväntad storpublik och just känslan av upprättelse är viktig för Andreas Thomsson, östertränaren.

- Vi är besvikna efter Halmstadsförlusten, men om man nu ska se något positivt så är det att vi skapar målchanser. Vi skapar faktiskt mer målchanser mot HBK än mot Elfsborg till exempel, säger Thomsson.
- Men vår effektivitet är ju inte bra så enkelt är det ju.

Vad hoppas du se från laget, rent prestationsmässigt, mot Kalmar FF?
- Det som kommer direkt till mig är att vi ska göra en bättre start på matchen i Kalmar. Den första halvleken vi gör där är inte rolig vare sig för spelare, ledare eller supportrar, säger Thomsson.
- Vi ska göra en klart bättre match än i första mötet och det finns alla förutsättningar för det, fortsätter östertränaren.

Johan Persson och Vlado Zlojutro är avstängda, hur påverkar det?
- Den varningen som Johan tar är ju inte bra, efter matchen. Vlados är ju tuffa om man ser på vilka varningar det är han fått. Men vi har andra friska och pigga spelare att sätta in, spelare som inte är sönderspelade, säger Thomsson.

Vad blir det för match?
- Vi vill vara snabba i våra omställningarna, samtidigt vill vi inte förlita oss på det. Vi ska också kunna föra spelet och höja bolltempot, och få ner antalet touch på bollen. Då spelar vi som bäst, menar Thomsson.

Östers trupp mot Kalmar FF:
Robertino Kljajic,, Joakim Wulff, Patrik Bojent, Månz Karlsson, Mario Vasilj, Elmin Nurkic, Stefan Karlsson, Juan Robledo, Josef Elvby, Kenny Pavey, Marcus Bergholtz, Behar Ferizi, Alexander Henningsson, Denis Velic, Johan Andersson, Pablo Piñones-Arce, Freddy Söderberg, Alhaji Gero.