Inför: Östers IF - Malmö FF

Allsvenskans två formstarkaste lag  - Öster och Malmö FF - drabbar under söndagen för första gången ihop på Myresjöhus Arenas gräsmatta.

Lagen är trots detta långt ifrån obekanta med varandra, och har mötts två gånger i tävlingssammanhang bara i år - först i cupens gruppspel på Malmö Stadion där Dardan Rexhepi och Juan Robledo gjorde varsitt mål, och därefter i serien på Swedbank Stadion när Di Blåe vann med 2-0, och Johan Persson var närmast mål för Öster med en ribbträff.

Lagen har en lång historia, och för många rutinerade Östersupportrar är MFF fortfarande den stora sydsvenska matchen efter lagens många drabbningar under Östers förra storhetstid på 70-talet. Glöm därför inte att köpa biljett i förväg  då det kommer att bli gott om folk på plats.

Totalt har lagen mötts 75 gånger i seriesammanhang, med ett facit av 25 segrar för Öster, 21 kryss och 29 Malmösegrar.

Gästerna saknar avstängde lagkaptenen Jiloan Hamad, och det är tveksamt om de vågar spela Tokelo Rantie som redan är såld till nyblivna Championship-laget och sköna badorten Bournemouth. I Öster är enda förändringen från Elfsborgs-matchen att laglapten Denis Velic återvänder och ersätter Fredrik Lundgren.

Värt att notera är att hela sex troliga startspelare i Öster är endast ett gult kort borta från en matchs avstängning: Mario Vasilj, Månz Karlsson, Stefan Karlsson, Johan Persson, Vlado Zlojutro och Pablo Piñones-Arce.

Östers trupp:
Alexander Nadj, Joakim Wulff
Patrik Bojent, Mario Vasilj, Månz Karlsson, Elmin Nurkic, Stefan Karlsson, Juan Robledo
Johan Persson, Josef Elvby, Marcus Bergholtz, Behar Ferizi, Alexander Henningsson, Denis Velic, Kenny Pavey, Vlado Zlojutro
Pablo Piñones-Arce, Freddy Söderberg, Alhaji Gero.

Bildspel från cupmatchen:

Bildspel från det allsvenska mötet: