Intervju med Gustav Ahrn

Gustav Ahrn har nu gjort debut i Superettan och mål i sin första match! Vi tog oss en pratstund med Gustav för att hur läget är och hur hans uppväxt har sett ut.

Var det en självklarhet att satsa på fotbollen eller har du haft andra drömmar?

- "Under en period spelade jag bordtennis och fotboll samtidigt och ville lyckas i båda sporterna. När jag sedan gick från Åby/Tolg till Öster blev det fotboll för hela slanten. Jag hade strax innan det steget tagit SM-brons i bordtennis, men lagsporten var mer lockande för mig."

Var det fotboll som gällde under uppväxten eller höll du på med andra idrotter?

- "Jag spelade bordtennis i Böksholm IF. Där var det både turneringar i södra Sverige och seriespel med de andra grabbarna i föreningen."

Hur har fotbollskarriären sett ut fram till idag, har du alltid tillhört Öster?

- "Jag började spela sjumanna-fotboll i Tolg IF, därefter slogs vi ihop med Åby/Tjureda. När det sedan blev dags för 11-manna slogs vi ihop med IFK Lammhult som jag spelade i fram tills jag var 13 år, då jag gick till Öster."

Hur upplever du årets säsong hittills, för egen del?

- "En väldigt lyckad säsong för min egen del, men det hade känts ännu bättre om U19 lyckats bättre i seriespelet. För min del var det jättekul att få följa med på Gotlandslägret med A-laget i juli och jag har fått träna mer och mer med A-laget. Just nu känns det toppen att ha fått hoppa in i Superettan och känna på det spelet och att det går att göra mål även där."

Trivs du och känner du att du passar in i det system som CJ och ledarstaben vill spela?

- "Svår fråga, jag tycker att jag har ganska så lätt för att anpassa mig. I U19 strävar vi att spela som A-laget, den största skillnaden är tempot i fotbollen."

Hur ser du på framtiden under kommande år?

- "Jag vill gå klart skolan och gymnasiet på Procivitas där jag går nu, och jag vill ta en plats i Östers A-lag."

Vad anser du vara dina styrkor som fotbollsspelare?

- "Jag är väl lite av en måltjuv som jobbar hårt för laget och jag har en rätt okej förmåga att avsluta."

Är det något som du känner att du behöver utveckla mer för att skapa chanser för att få spela i superettan?

- "Uthållighet, styrka och trygghet med boll. För att kunna etablera mig i Superettan måste jag utveckla allt."

Utöver fotbollen och skolan, vad mera är prioriterat i Gustav Ahrns vardag?

- "Fortnite med kompisarna, fiske, familj och ännu mer fotboll."

Faktaruta

Namn: Aron Gustav Erik Ahrn
Ålder: 18
Födelsestad: Växjö