Klar förlust mot serieledarna

Öster fick tuff uppförsbacke mot serieledarna BP - först satte hemmalaget ett drömmål från tio meter in på egen planhalva och tio minuter senare blev Öster en man kort när Månz Karlsson åkte på en målchansutvisning.
De rödblå spelarna kämpade ändå på bra, men kunde inte stå emot bollskickliga BPs malande anfallsfotboll.

BROMMAPOJKARNA - ÖSTERS IF 4-1 (3-1)
1-0 17 Figueroa
2-0 27 Gustafsson (strf)
2-1 38 Levi (strf)
3-1 45 Sandberg-Magnusson
4-1 81 Brandeborn

Utvisning:
27' Karlsson

Malmkvist
Karlsson - Vasilj - Nurkic
Björkén - Drott - Crona - Nurkic
Pavic - Levi
Johannesson

65' Adu (Pavic)
78' Fuhre (Östlind)
87' Bajrovic (Levi)

Mer statistik på förbundets matchsida. Se målen på TV4 Sport:

Öster inledde bra mot BP och i andra minuten  vann Crona boll, spelade fram till Levi som sånär hittade in med bollen till Johannesson, men BPs mittback höll undan Österanfallaren effektivt.

Efter lite avvaktande spel kom chocken i 17e minuten när Figueroa såg en öppning och drog bollen från tio meter in på egen planhalva via ribban in till 1-0.

Målet gav tyvärr BP självförtroendet att spela ut, och de började direkt skapa farligheter. I 27e minuten gav det utdelning när Brandeborn satte fart och spelade en låg boll in i mitten där Gyökeres gick omkull i duell med Månz Karlsson, och för andra gången på fyra dagar fick en Östermittback syna det röda kortet. Straffen satte lagkapten Gustafsson säkert.

Öster lät sig inte nedslås och jobbade snabbt fram ett jätteläge när Drott blev tufft nedtryckt på straffområdeslinjen, domaren blåste frispark och Crona knorrade bollen mot vänstra krysset men tyvärr träffade stolpens utsida.

I 38e minuten tog Östlind en fantastisk löpning efter en till synes förlupen boll, hann ikapp den på kortlinjen och skickade in mot mitten där Levi revs ner och fick straff, som han själv prickade in nere vid högra stolproten.

Öster fortsatte ösa på för kvittering, men i 45e minute kom istället kallduschen, när Sandberg-Magnusson kunde nicka in 3-1 på en hörna.

Efter paus fick Österförsvaret mycket att göra med ständiga instick från Qwiberg och Kabran mot Gyökeres men backlinjen höll undan väl.

Då och då stack Öster även upp, i 53e minuten var Levi nära att ta sig in mot mål men en BP-spelare kunde precis trycka ut bollen till hörna.

Öster fortsatte kontra då och då samtidigt som man inte släppte in BP alltför mycket, men i 81a minuten höll det inte längre när Falkmar kunde hitta in till Brandeborn som prickade in hemmalagets fjärde mål för dagen vid bortre stolpen.

Två minuter före full tid var det nära igen när en studsboll hittade in till Gyökeres och Malmkvist gjorde en jätteräddning, som han dessvärre inte fick tillgodoräkna sig efter en sen flagga för offside.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it: