Knapp seger i stadskampen

Båda lagen hade svårt med spelet på en oerhört hal gräsmatta, men Öster fick verkligen jobba hårt för segern mot ett laddat SUFstars i Hyundai Cups andra omgång. Även om Öster totalt sett som sig bör var det bättre laget bjöd gästerna på en hel det vassa individuella prestationer - samt bra liv på läktaren.

ÖSTERS IF FC SUFSTARS 1-0 (1-0)
35' 1-0 Rajalakso

Startelva:
Öster testade 3-4-3 i första halvlek:
Sarajlic
Lindblad - J Andersson - Bojent
Hausenkamph - Hjalmarsson - Drott - Nurkic
Söderberg - Strömberg - Rajalakso

45' Wihlborg, Birgersson, Hafizovic, E Andersson
    (Bojent, Söderberg, Rajalakso, Hausenkamph) (tillsammans med övergång till 4-2-3-1)
71' Rajalakso (Hafizovic), Söderberg (Strömberg)
??  Strömberg (Hjalmarsson)

Kompletta laguppställningar på förbundets matchsida.

Bilder och video: Andreas Nilsson/bilderna.it

Första halvlek

Gästerna började bäst på ett svårbemästrat underlag, och redan minuten in i matchen jobbade sig lagets store lille lirare Tif Kiddu runt på vänsterkanten och skickade in en boll som till slut hamnade hos Ryan Njanja som avslutade högt över. Gästerna fortsatte ha mycket boll och kom till ett par mindre farliga chanser innan Öste i åttonde minuten fick matchens dittills bästa möjlighet. Philip Hausenkamph fick bollen inne i straffområdet men när han försökte rulla in bollen styrdes den ut till hörna.

Fem minuter senare visade Patrik Bojent gamla "Samba-Putte"-takter när han gjorde en egen räd genom SUFstars mittfält innan han spelade en svår boll ut mot Elmin Nurkic, som dock hann ikapp den och kunde lyfta in ett inlägg mot Strömberg som mötte bollen bra men inte fick någon jätteträff på nickavslutet.

Dryga tjugo minuter in i matchen var Kiddu nära att ställa till det för Österförsvaret när han utnyttjade utrymmet på sin vänsterkant och såg ut att kunna få fri väg in mot mål, men fick se sig stoppad av en stenhård men helt korrekt glidtackling som såväl förpassade bollen ut till hörna som bjöd anfallaren på en smärre flygtur.

Två minuter senare kunde det våta gräset lurat många, när vad som såg ut att vara ett lågt inlägg från Strömberg istället stack mot mål och faktiskt oroade målvakten med flera underliga studsar. Ytterligare några minuter senare var det desto närmre när bollen efter bra spel hittade ut till Hausenkamph som stod i bra läge om än med lite dålig vinkel. "Haus" drog till hårt och fick på bra träff men bollen stack halvmetern över ribban upp bland många andra på läktaren.

Med en dryg halvtimme spelad kunde gästerna faktiskt etablera press mot Östermålet och efter fyra raka hörnor från höger blev det riktigt farligt. Bollen lyftes in från högerkanten och nickades ner framför mål där Bbakka Alexis David var framme med foten och styrde avslutet strax utanför vänstra stolpen.

Fem minuter senare skulle det istället rassla i det andra nätet. Johan Hjalmarsson spelade fram Rajalakso som med en snygg fint jobbade sig fri och sedan känsligt smekte in ledningsmålet över Muziru Bin Isihaac i SUFstars mål.

Målet fick inte minst Öster att piggna till och man skapade ett antal lägen före pausvilan. Farligast blev det i 44e minuten när Nurkic spelade in bollen mot Strömberg i bra läge men en försvarare nådde mellan och kunde styra ut bollen till hörna. Minuten senare fick Öster bollen efter slarv i ett uppspel och Rajalakso gick bra innan han spelade inåt till Nurkic som avslutade en bit över.

Halvlekens sista chans tillföll gästerna, när ett snabbt anfall längs högerkanten lyftes in mot Bbakka i mitten men inlägget blev lyckligen något för högt och försvann ut mot sidlinjen.

Andra Halvlek

Efter paus återgick Öster till ett mer traditionellt 4-2-3-1 där yttrarna uppenbarligen hade order att skjuta för att oroa målvakten i det hala underlaget. Innan fem minuter gått hade båda inhoppande mittfältarna Wihlborg och Hafizovic) hunnit avlossa bössan utifrån sina respektive kanter.

Därefter fastnade båda lagen på mitten igen, men i 57e minuten såg det farligt ut när Yusuf Abdulrahim Rajab fick en låg boll från vänster i bra läge, men blev störd av en försvarare och skickade avslutet högt över. Minuten senare var Tif Kiddu på väg genom men omhändertogs vänligt men bestämt av Johan Andersson.

Kiddu stod även i blickfånget minuterna senare. Efter att ha varit irriterad över att inte ha fått en frispark med sig hamnade han meningsutbyte med Lindblad om situationen och fick en rejäl knuff och såväl frispark med sig som ett gult kort till försvararen. Frisparken tog sig lyckligen inte genom muren och situationen rann ut i sanden.

Därefter spelade Öster upp sig och i 62 minuten var Birgersson nära att på egen hand trassla sig genom efter att ha stressat fram en möjlighet. Två minuter senare visade Öster upp bra kortpassningsspel när man snabbt manövrerade sig in i straffområdet, men precis i sista passningen rensade en försvarare stenhårt - på sin egen målvakt som dock med en kombination av tur och bra reflexer kunde avvärja vad som kunde blivit ett spektakulärt självmål.

Nu tog gästernas anfall ny fart och i 66e ville man ha straff efter att Kiddu jobbat sig runt på högerkanten och gått omkull i närkamp med en Österspelare, men domare Kadiric pekade resolut på inspark. Bara minuten senare kom så ett jätteläge för SUFstar när man kom till dubbla avslut från nära håll, men Sarajlic i Östers mål stod för en mäktig dubbelräddning och försvaret kunde till slut rensa undan bollen.

Med knappa tjugo minuter kvar bjöd Hjalmarsson på ännu en fin framspelning, denna gång till Hafizovic som dessvärre inte alls fick träff på bollen utan skickade avslutet en bra bit över. Därefter mäktade ingendera laget med några rejäla chanser förrän i 89e minuten när en boll in från vänsterkanten letade sig fram till Rajalakso, som hade jätteläge att stänga matchen men inte lyckades få avslutet på mål. Som tur är var båda lagen nu lika trötta och inget mer hände innan domaren blåste av matchen.

Följ Östers IF i sociala medier: