Målen kom med solen

Med halvtimmen kvar av den försenade matchen mot Åtvidaberg började solen titta fram över Myresjöhus Arena och strax därefter kom också målen. Admir Bajrovic satte 1-0 på straff efter att Björkén gjorts ner, och David Johannesson satte två bollar i slutminuterna.

ÖSTERS IF - ÅTVIDABERGS FF 3-0 (0-0)
1-0 62 Bajrovic (straff)
2-0 88 Johannesson
3-0 91 Johannesson

Publik: 1897

Öster startade med:
Malmkvist
Björkén - Vasilj - Karlsson - Strand
Pavic - Drott - Crona - Östlind
Kapcevic - Bajrovic

67' Fuhre (Östlind)
73' Sundli (Pavic)
77' Johannesson (Bajrovic)

Mer statistik på förbundets matchsida. Se målen på TV4 Sport:

FÖRSTA HALVLEK

Öster lät sig inte nedslås av vädret och den (på grund av åska) uppskjutna matchstarten utan satte bra fart direkt - bara minuten hade gått när Admir Bajrovic bröt genom och tog ett avslut som Åtvidabergsmålvakten Gustav Jansson hade svårt att hålla, men innan Mattias Pavic hann fram kunde målvakten sno åt sig bollen.

Bajrovic höll sig framme två minuter senare när Robin Östlind skickade in ett lågt inlägg från vänster. Bajrovic hann före Jansson på bollen men kunde hårt ansatt inte få styrningen på mål.

Efter några hyfsade anfall ytterligare av Öster kom spelet av sig lite i vätan och istället kunde Åtvidaberg i 16e minuten skapa ett jätteläge när Helg satte fart längs vänsterkanten och lade en låg boll in mot Malmölånet Teddy Bergqvist som inte kan ha varit många decimeter från att glidtackla in ett ledningsmål men istället själv stod för en elegant inglidning i nätmaskorna.

Trots att spelet inte klickade alldeles skapade Öster en del chanser - i 19 minuten fick Bajrovic en bjudboll och knorrade avslutet halvmetern över högra krysset och någon minut senare höll Pavic på att få ett friläge när en Åtvid-försvarare i ett rensningsförsök sparkade ett stort hål i luften men sparken bromsade Österspelaren tillräckligt för att Jansson skulle hinna till bollen.

Tio minuter före paus hängde ledningsmålet i luften när Pavic stal boll fräckt och spelade inåt via Björkén till Jonathan Drott som försökte prickskjuta in bollen i högra krysset men fick några decimeter för mycket höjd i avslutet som strök nättakets ovansida istället.

ANDRA HALVLEK

Redan halvminuten efter paus skapade Östlind ett bra läge genom sin snabbhet och fick iväg ett hårt lågt avslut som målvakten med visst bestyr kunde styra ut över kortlinjen till en resultatlös vänsterhörna.

Fem minuter senare upprepade gästerna sitt bästa försök från första halvlek med en rusning på vänsterkanten och ett inlägg halvmetern framför fötterna på en anfallare - denna gång Lidberg - varpå bollen fortsatte hela vägen ut till inkast.

I 55 minuten visade Simon Strand upp sig när han gjorde ett par spelare och tog sig in i straffområdet där hans tunga skott täcktes undan. Andrabollen glidtacklade Drott fram till Pavic som lyfte en fin boll in mot Kapcevic strax framför straffpunkten men Åtvids mittback Westerblad kunde nickrensa ut över kortlinjen precis innan bollen hittade fram.

Med knappa halvtimmen kvar kom så ett bra läge när Kapcevic spelade in bollen genom backlinjen och Björkén satte in sitt patenterade ryck, varpå Birkfeldt inte såg någon annan utväg än att saxa "Frittes" ben och domaren pekade korrekt direkt på straffpunkten. Straffen klippte Bajrovic in hårt under Jansson som inte hann dit fast han gick rätt.

I 71 minuten såg Åtvidaberg ut att kvittera när Lidberg petade in bollen efter ett misslyckat skott men assisterande signalerade för offside och oavsett vad Lidberg och Corren må tycka ser det på reprisbilderna ut som att Lidberg har större delen av överkroppen närmre Östers mållinjen än vad Malmkvist är och därmed var offside - bra uppfattat av assisterande.

När gästerna mot slutet jagade kvittering öppnades stora ytor för snabba Österspelare. I 85 minuten  sprang Strand sig loss på kanten och försökte hitta in med bollen snett bakåt till Fuhre som inte kunde nå bollen. Minuten senare stal Johannesson bollen och väggspelade med Fuhre men när han skulle avsluta hann en försvarare kasta sig och hockeytäcka skottet.

Med två minuter kvar av ordinarie tid skulle "Älgen" få ett ännu bättre läge. Kapcevic höll i bollen ute till vänster innan han lyfte in mot bortre stolpen där Johannesson smugit sig fri och kunde placera in bollen med pannan till vänster om målvakten.

I första stopptidsminuten skulle vi bjudas på ett mer typiskt Johannessonmål när Fuhre vann boll strax utanför eget straffområde och tog en femtiometerslöpning innan han spelade fram anfallaren som disciplinerat hållt sig på rätt sida sista försvararen och kunde dundra in sitt andra mål för kvällen under Jansson.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it: