Mario tog Öster tillbaka i topp

Efter en match där gästerna tillåtits ha förvånansvärt mycket boll visade Öster mot slutet ändå vilket av lagen som har störst ambitioner, men det dröjde till två minuter före full tid innan utdelningen till slut kom. Lagkapten Mario "Fantastico" Vasilj tryckte in en väl slagen Östlind-hörna och tog de rödblå tillbaka till söderettans förstaplats.

ÖSTERS IF - UTSIKTENS BK 1-0 (0-0)
1-0 88 Vasilj

50/50-lottnummer: 19718

Pettersson
Björkén - Vasilj - Lindblad - Nurkic
Shaze - Drott
Strömberg - Velic - Östlind
Berglund

90' Stahre (Östlind)
95' Ask (Strömberg)

Statistik finns på förbundets matchsida. Kort referat kommer under kvällen.

Matchens highlights från osterplay.se:

Foto: Andreas Nilelind/bilderna.it

FÖRSTA HALVLEK

Lördagens match mot Utsikten var spelarnas chans till revansch efter den snöpliga förlusten uppe i Trollhättan i måndags, men laget verkade ha tagit helt fel signaler med sig från Edsborg. Istället för att gå ut och ta kommandot lät man Utsikten se ut som det topplag ett nedflyttat Superettanlag borde vara. Redan i fjärde minuten jobbade gästerna fram en högerhörna som Jesper - den äldre av bröderna Jonasson Westermark i dagens uppställning - nickade halvmetern över mål.

Det dröjde halvvägs genom första halvlek innan Öster lyckade etablera någon reell press mot Kikens mål. Då blev det dock ganska farligt när först Drotts skott täcktes på hockeymanér och Shaze efter att bollen spelats runt tryckte till hårt, men då hade Peterkusinen Axel Wibrån i Utsiktens bur samlat sig och kunde utan bekymmer plocka avslutet.

Tio minuter före paus jobbade gästerna fram en ny hörna, där Jesper Jonasson Westermark ånyo fanns få plats med pannan. Denna gång stack avslutet lyckligtvis metern utanför högra stolpen. Utsikten stod även för halvlekens sista bra avslut två minuter senare.

ANDRA HALVLEK

Öste började andra halvlek bättre än den första, och jobbade tidigt fram flera lägen - framför allt ett skott från distans i 50e minuten som strök nättakets översida. Efter en bra inledning föll man tyvärr in i gästernas matchbild och skapade inte mycket förrän i 65e minuten. Då var Robin Strömberg på väg genom när en Utsiktenförsvarare klippte stödjebenet på honom - men domaren såg inte ens frispark utan valde några sekunder senare att korta Drott för en synnerligen alldaglig satsning efter att gästerna ställt om.

Med tjugo minuter kvar lyfte Öster sitt spel rejält, vilket inleddes med ett bra inlägg från Björkén som Nurkic nickade ner i mitten, där Velic var centimeter från att styra in ledningsmålet med pannan men precis missade och målvakten kunde plocka bollen.

Fem minuter senare kom matchen bästa chans när Velic lyfte fram bollen mot Berglund som slet sig förbi sin mittback och halvt liggande i luften kunde peta bollen över målvakten men i ribbans undersida. Tre minuter senare var Björn ytterst nära igen när Velic jobbade fram ett läge och lyfte in bollen från vänsterkanten, där Berglund fanns på plats i mitten och styrde men målvakten med mer tur än skicklighet lyckades stoppa bollen.

Därefter falnade spelet lite, men tre minuter före full tid ryckte Strömberg på vänsterkanten, vände runt och lyfte in bollen mot en fri Velic, vilket tvingade  den yngre Jonasson Westermark-brodern, mittbacken Erik att nickrensa ut bollen till hörna. Denna prickades magnifikt av Robin Östlind in på seriens kanske bästa huvudspelare Mario Vasilj, som styrde in segermålet i bortre burgaveln.

Efter målet hann lagen med varsin målchans - gästerna en frispark som lyftes in och nickades oroväckande tätt till vänster om mål i 90e och för Östers del en otrolig kämpainsats av Drott i 92a där han trots att han på straffområdeslinjen fick ta emot en tackling som vilken cornerback som helst i NFL hade varit nöjd med tog sig genom och knorrade bollen runt målvakten men tyvärr också någon decimeter utanför högra stolpen.