Matchguide inför matchen mot Falkenbergs FF

Andra träningsmatchen stundar
när Öster tar emot allsvenska

Falkenbergs FF Växjö Tipshall.

Avspark 18.00 - Välkomna!

Första matchen för säsongen mot Helsingborgs IF slutade förvisso med förlust 2-4, men matchen gav mersmak inför fortsättningen som följer redan i kväll mot Falkenberg. Med HIF-matchen har tränarparet gjort sin debut, likaså nyförvärven Jonathan Drott och Mehmed Hafizovic samt juniorerna Jonatan Rehnström och Philip Hausenkamph.

I kväll gör målvakten Rasmus Rydén comeback i Östertröjan efter två säsonger i Halmstads BK och en fjolårssäsong i Falkenberg. Bland kvällens avbytare finns unge mittbacken Filip Örnblom som är född 1999. Blir det debut i kväll?

I motståndarlaget återfinns tre Österbekanta, Hans Eklund som i kväll gör comeback som tränare för FFF tillsammans med assisterande Jonas Axeldal vid sin sida. I Österkretsar högt uppskattade Tibor Joza som lånades ut från FFF till Öster förra säsongen är tillbaka i stan, dock i fel färger.

Senast gjorde vänsterbacken Elmin Nurkic comeback efter en säsongs rehabträning. I kväll saknar Öster provspelare, men Östertruppen är större till antalet jämfört mot senast. Högerbacken Emil Andersson är nu spelklar efter 7,5 månaders rehab pga avsliten hälsena och han förväntas få speltid i kväll. Tillbaka är också Andreas Wihlborg och lagkaptenen Denis Velic.

Thomas Askebrand om dagens match
- I kväll vill vi se, i mångt och mycket, samma saker som i förra matchen. Viktigt är att vi är med från början, dvs de första tio minuterna. Vi har jobbat med grunderna i vår spelidé med fokus på framförallt vårt passningsspel. Det handlar om att vårda boll och värdera situationerna noggrant så att vi inte "kastar" bort situationerna och förlorar boll i onödan. Vårt adelsmärke skall vara att vara trygga med boll. I försvarsspelet vill vi våga kliva på, bromsa upp motståndarna, vara kompakta och agera synkat och tillsammans.

ÖSTERTRUPPEN

1. Rasmus Rydén (mv), 2. Andreas Wihlborg, 3. Karl-Johan Lindblad, 4. Patrik Bojent, 5. Elmin Nurkic, 7. Freddy Söderberg, 8. Denis Velic, 9. Robin Strömberg, 10. Mehmed Hafizovic, 11. Andreas Birgersson, 12. Ivan Gibanica (mv), 14. Alexander Henningsson, 15. Jonatan Rehnström, 16. Emil Andersson, 18. Jonathan Drott, 19. Simon Wennerhag, 20. Otto Eriksson, 21. Filip Örnblom, 25. Johan Andersson och 27. Philip Hausenkamph.

Tränare: Thomas Askebrand & Karl-Gunnar Björklund

Två Österspelare står över kvällens match; Mario Vasilj (lårskada) samt Josef Elvby (vilar).

FALKENBERGSTRUPPEN

1. Otto Martler (mv), 2. Per Karlsson, 3. Hampus Svensson, 4. Daniel Johansson, 7. David Svensson, 8. Tobias Carlsson, 9. Gustaf Nilsson, 10. Erik Zetterberg, 11. Johannes Vall, 13. Adam Eriksson, 14. Per Karlsson, 15. Stefan Rodevåg, 16. Johan Svahn, 17. Johan Brattberg, 20. Calle Wede, 21. Aloand Alzahawi, 22. Godsway Donyoh, 25. Kamal Mustafa, 26. Rasmus Andersson, 29. Divine Naah och 33. Tibor Joza.

Tränare: Hasse Eklund & Jonas Axeldal

DOMARTEAM

Domare: Mirza Kazic

Ass. domare 1: Pär Leek

Ass. domare 2: Edin Delkic

MATHVÄRD

ÖSTERGATANS RESTAURANG (after work & pregame från kl 16.30)

MATCHLÄNKAR

BILJETTER

Publikentrén öppnar kl 17.00. Biljettpriser: Vuxna 80 kr / Ungdom 50 kr. För dig som vill undvika köer så finns matchbiljetter att köpa på webbiljett.se/osterfotboll.

RADIO - TV - WEBB

Ingen sändning i radio och tv. Följ vår direktrapportering via twitter.com/ostersif

NÄSTA MATCH

Onsdag 4 februari - träningsmatch hemma mot Oskarshamns AIK i Tipshallen kl. 18.00.

AVSPARK KL 18.00 - VÄLKOMNA TILL VÄXJÖ TIPSHALL!