Matchguide inför premiären borta mot Norrby IF

Äntligen drar seriespelet igång och idag inleder Östers IF Division 1 Södra borta mot Norrby IF på Borås Arena.

Under försäsongen har Öster spelat tio matcher, varav tre cupmatcher och enuppvisningsmatch mot ett lokalt drömlag. Laget har mött blivande seriekonkurrenter till Allsvenska lag

Träningsläger i Turkiet och genrep mot division 2-lag.

Blandade prestationer och resultat - idag ställs förberedelserna på prov mot ett av de förmodade topplagen i serien.

Över 100-talet Östersupportrar är på väg i buss och bilar. Avspark kl 16.00 på Borås Arena. Du som inte kan se matchen på plats kan följa allt via SMP Sport på nätet (se nedan).

- Försäsongen har varit en tid där jag försökt lära känna killarna, många pass och många spelare och man vill hitta roller åt alla. Nu har vi valt ett spelsätt för att hitta tillbaka till det som kännetecknar Öster. Det har handlat om att få oss att träna och spela som vi vill. Småskador här och där men det tillhör, allmänt bra och vi är bra förberedda. Bra försäsong, summerar Östertränaren Thomas Askebrand.

Boråslaget Norrby IF har under försäsongen mäktat med att slå flera Allsvenska lag och har bland annat hunnit med att besegra Djurgårdens IF med 4-2, IF Elfsborg 3-2 samt Ängelholms FF med hela 5-0.

- Norrby ett bra lag som mycket väl kan vara med i toppen. De har gjort en bra försäong, framför allt i Svenska Cupen. Helt klart en tuff motståndare, säger Östertränaren om dagens premiärmotståndare.

Östertruppen ser mer eller mindre ut som den gjorde senast mot division 2-laget Högaborgs BK, dock med undantaget att lagkaptenen Denis Velic utgår från spel. Mehmed Hafizovic är fortfarande sjuk. I dagens trupp finns återigen U19-spelaren Filip Stenmark.
- Denis har under de senaste två veckorna haft ett knäproblem och vi vill inte chansa. Det får ta någon vecka tlll. Mesha (Mehmed Hafizovic) har varit sjuk hela veckan, men han är snart på benen igen, meddelar Askebrand.

Igår försäsong, idag seriestart, premiär och en trupp i ständig utveckling. Vart står vi idag och vad vill Östertränaren se i dagens match?
- Premiär är alltid en premiär och det är mycket känslor och nerver inblandade. Härligt att så många supportrar anslutit till att åka med till Borås. Man behöver göra rätt saker så man får en bra start. Vill se att vi fokuserar på rätt saker. Att vi jobbar hårt och att vi blir ett jobbigt lag att möta. Att vi löper extremt mycket för varandra. Där i ligger grunden. Gör vi det så faller det övriga på plats också. Det får vi inte tumma på, avrundar Thomas Askebrand.

ÖSTERS IF - SPELARTRUPP

2. Andreas Wihlborg, 3. Karl-Johan Lindblad, 4. Patrik Bojent, 5. Elmin Nurkic, 6. Mario Vasilj, 7. Freddy Söderberg, 9. Robin Strömberg, 11. Andreas Birgersson, 12. Sulejmen Sarajlic (mv), 14. Alexander Henningsson, 16. Emil Andersson, 18. Jonathan Drott, 20. Joel Rajalakso, 22. Filip Stenmark, 23. Philip Hausenkamph, 24. Fritiof Björkén, 26. Isaac Shaze och 85. Rasmus Rydén (mv).

Tränare: Thomas Askebrand & Karl-Gunnar Björklund

NORRBY IF - SPELARTRUPP

1. Mergim Krasnici (mv),  2. Mergim Shala, 6. Hassan Najafi, 7. Elmin Kurbegovic, 8. Patric Snygg, 9. Karl-Anton Pettersson, 10. Alen Krasnici, 11. Richard Yarsuvat, 12. Marc Axengren, 13. Fabrice Blewordah, 14. Filip Johannesson, 15. Nino Osmanagic, 16. Robin Yarsuvat, 17. Ahmed Baker, 18. Fredrik Ekwall, 21. Mattias Strinäs, 22. Kardo Aso, 24, Briar Faraj, 27. Adam Ståhl, 28. Marcus Översjö och 32. Robin Holmer (mv). (www.norrbyif.se)

Tränare: Tobias Edenvik och Daniel Parfält