Misstag sänkte Öster mot Örgryte

Öster räckte inte till när Thomas Askebrands obesegrade Örgryte kom till Myresjöhus Arena. Stefan Karlssons reduceringsmål strax före paus såg ut att rycka upp hemmalaget men ett ödesdigert misstag i försvaret stängde sedan matchen. Christian Järdler skrädde inte orden efter matchen.
- "Första tio minuterna är horribla. Första tio minuterna är det sämsta jag har sett. Det är så långt ifrån min fotboll som det kan bli."

ÖSTERS IF - ÖRGRYTE IS 1-3 (1-2)
0-1 5' Ludwigson
0-2 21' Montiel
1-2 38' S Karlsson
1-3 61' Montiel

Malmkvist
S Karlsson - Örnblom - Vasilj - M Karlsson
Drott - Johansson - Fuhre
Pavic - Johannesson - Helg

46' Bajrovic (Fuhre)
71' Faour (Pavic)
80' Avdic (Helg)

Mer statistik på förbundets matchsida

FÖRSTA HALVLEK

Öster fick ingen bra start på matchen och redan i andra minuten höll ett slarvigt pass på att kosta när Örgrytes Ludwigson bjöds på en gratischans. Försvaret kunde rensa undan men Örgryte fortsatte behålla initiativet och bara några minuter senare fortsatte slarvet när Filip Örnblom efter en onödig kort frispark från Robin Malmkvist dröjde med bollen och en bortaspelare kunde täcka bollen fram till Ludwigson som kallt prickade in ledningsmålet.

För Östers del dröjde det till trettionde minuten innan man skapade sin första farlighet. Då stod Calle Johansson för ett fint förarbete innan han spelade bollen förbi backlinjen mot David Johannesson som var på väg genom men stoppades hårt men på rätt sida av regelboken av en Örgryteförsvarare.

Minuterna senare lade Stefan Karlsson en bra boll ut på Simon Helg som tog ner bollen fint och spelade in till Lars Fuhre som gick på avslut men fick se det täckas av Lindblad ut till inkast.

Efter en period av mer bollinnehav för Öster stack gästerna upp igen i 19e minuten när Montiel ur misstänkt offsideläge försökte spela fram Ludwigson men Malmkvist läste passningen och hann först. Minuten senare bjöd Öster bortalaget på en frispark fem meter utanför straffområdeslinjen och Montiel klippte utan att tveka in bollen i vänstra krysset.

Öster jobbade sig tillbaka in i matchen och hade bland annat ett okej avslut av Johannesson - fint framspelad av Fuhre - som täcktes av en försvarare och ett nickavslut i bra läge som Johannesson borde utnyttjat bättre innan det i 38e minuten släppte. Månz Karlsson tog sig runt fint på vänsterkanten och slog en låg boll inåt som passerade nästan hela planbredden innan den nådde Stefan Karlsson som distinkt tryckte in 1-2 till höger om Stojan Lukic.

Bara minuten senare blev det upprört när två Örgryteförsvarare tryckte till Johannesson på ett betydligt tuffare sätt än det som gav frisparken till 0-2 men domare Klitte valde att släppa detta helt.

ANDRA HALVLEK

Öster fortsatte i början av andra halvlek ungefär som man avslutade den första, med betydligt mer boll än tidigare i matchen. I 47e minuten borde gästernas David Engström haft ett gult kort när han tokkapade Calle Johansson, men domaren valde att istället släppa spelet fram till en resultatlös hörna för Öster.

Fem minuter senare låg kvitteringen i luften när Mattias Pavic slog en låg boll in till Johannesson som hittade rätt yta men lade avslutet halvmetern utanför högra stolpen. Johannesson var nära igen minuterna senare när Stefan Karlsson lade en bra boll in bakom backlinjen men Lukic hann precis före och kunde snappa åt sig bollen.

Timmen in i matchen kom istället en riktig kalldusch när Malmkvist - efter bra hemjobb av Stefan Karlsson - slog en rensning rakt i famnen på Diego Montiel, som kunde kosta på sig att gå ett par meter med bollen innan han klippte in sitt andra mål för dagen.

Efter detta gick luften ur hemmalaget och de få chanser som skapades tillföll gästerna. I 69e minuten sprang Montiel in i Vasilj och fick frispark i bra läge men skickade den själv metern utanför vänstra stolpen. Fem minuter före full tid var man nära att utöka sin ledning när Sliper spelade in till Aliev - som gjorde sitt första mål efter återkomsten till Sverige på just Myran i GAIS cupseger här 2016 - men denne avslutade tätt utanför högra stolpen.