Nytt kryss mellan ö-lagen

1-1 och straffmål är ett gångbart resultat mellan de båda rödblå Superettanlagen på Ö i år. Denna gång var det Öster som fick straffen efter att Månz Karlsson blivit nedriven på stopptid, och att Kalle Lindblad dunkat upp straffen i krysset.

ÖSTERS IF - ÖRGRYTE IS FF 1-1 (0-0)
0-1 60 Hammar
1-1 92 Lindblad

Malmkvist
Lindblad - Vasilj - Karlsson
Pavic - Drott - Crona - Strand
Fuhre - Bajrovic - Östlind

29' Örnblom (Crona)
75' Johannesson (Bajrovic), Kapcevic (Östlind)

Mer statistik på förbundets matchsida. Se målen på TV4 Sport:

FÖRSTA HALVLEK

Öster började bra i rödblå-mötet och i andra minuten tvingades Örgryte rensa till en hörna, som gästernas välväxte Hakeem Araba tyvärr kunde nicka tillbaka till målvakten Lukic.

Öster hade nästan all boll de första sju-åtta minuterna och såg lovande ut i 6e minuten när Admir Bajrovic tog mot bollen precis utanför straffområdet men brottades kull utan åtgärd. Minuten senare skickade Jonathan Drott ett tungt skott nere vid vänstra stolpen som Lukic kunde styra ut till en hörna, som så småningom hamnade hos Vasilj men vars skott fastnade på en försvarare.

Så småningom jobbade sig göteborgarna in i matchen och i 18e minuten kom ett inlägg mot Araba som man tyckte tog på en arm och ville ha straff för (även om repriserna visar att det i så fall var Johan Hammars arm det tog på) men domare Melin var lyckligtvis kallsinnig.

Öster fortsatte spela långa stunder av trevlig kortpassningsboll men hade mycket svårt att komma till lägen framåt. I 29e minuten jobbade man fram en hörna som Kalle Lindblad nickskarvade vidare men en Örgryteförsvarare kunde rensa.

Två minuter senare försökte inbytte Filip Örnblom sig på en boll genom gästernas backlinje mot en diagonallöpande Östlind men en försvarare kunde få foten mellan och bryta.

Sex minuter före paus kom så en riktigt bra chans när Örnblom skickade in bollen till Mattias Pavic i bra läge, men denne rullade avslutet en bit utanför vänstra stolpen.

Några minuter senare skapade Örgryte sitt bästa läge när Ervik rev ner Simon Strand och kunde rulla bollen inåt till Skoglund som hade jätteläge men lyfte bollen en bra bit förbi vänstra stolpen.

Strax därefter hann Öster med halvlekens sista chans när Strand spelade fram Östlind som rullade inåt mot Bajrovic, vars avslut täcktes av en försvarare. Returen studsade ut till Strand som försökte lyfta in bollen men fick lite för hög båge och avslutet la sig på nättaket.

ANDRA HALVLEK

Den mest utmärkande händelsen i inledningen av andra halvlek var Danny Erviks brutala karatespark rakt i skrevet på Robin Östlind, som definitivt kunde resulterat i hårdare bestraffning än det gula kort den nu gav.

Fem minuter senare läste Robin Malmkvist spelet bra när han var tidigt ute på en lång boll och nickade iväg chansen framför näsan på anfallande Örgrytare.

I 55e minuten hittade Strand in med en boll i straffområdet till Pavic, som försökte spela tillbaka men innan dess trycktes ner av Carlsén men domaren valde att släppa. Minuten senare kom ett bra avslut när Månz Karlsson spelade in till Östlind som klippte till direkt men satte avslutet rakt på Lukic.

Efter all Österpress kunde Örgryte med timmen spelade jobba fram en hörna, och dessvärre utnyttja den maximalt. Carlsén prickade in bollen på Hammar som utnyttjade sin längd och tryckte in ledningsmålet med pannan.

Efter målet var Öster ur balans och bara minuten senare var Atashkadeh nära att utöka men en Österfot kunde styra avslutet ut till hörna. Denna mynnade ut i en omställning för Öster där Bajrovic hade Drott med sig men vek inåt och fastnade på en hel hög med försvarare.

I 72a minuten var det Östlinds tur att försöka ta sig runt till vänster och han såg ut att ta sig förbi David Johansson innan han fick ett rejält ryck i armen och gick omkull, även detta utan åtgärd uppifrån.

Öster fortsatte ha marginalerna mot sig. I 79e minuten var Pavic först på ett inlägg från vänsterkanten men fick en rejäl tryckare av Ervik och kunde inte få nicken på mål, utan annat resultat än att domaren dömde inspark.

Fyra minuter före full tid var Strand på väg genom efter ett fint väggspel men rycktes hårt i armen av Johansson och tappade kontrollen över bollen.

En minut in på de fyra minuternas stopptid skulle så domslutet gå med Öster. Månz Karlsson väggspelade sig in i straffområdet och åkte på en riktig hockeytackling av Johansson som inte var nära att försöka nå bollen, och denna gång tvekade inte domare Melin utan pekade direkt på straffpunkten.

Vem som skulle slå straffen var det aldrig någon tvekan om och Kalle "Zorro" Lindblad visade att han är rätt straffskytt när han dunkade upp kvitteringen i högerkrysset.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it: