Nytt tungt poängtapp mot Mjällby

För andra gången den här månaden spelade Öster och Mjällby 1-1 - och än en gång var det ett resultat blekingarna var mer nöjda med.
Freddy Söderberg nickade in Östers ledningsmål i den 18e minuten, men den här gången tog det bara fyra minuter för de gulsvarta att kvittera.

ÖSTERS IF - MJÄLLBY AIF 1-1 (0-0)
18' 1-0 Söderberg
22' 1-1 Haynes

Publik: 4622

Öster ställde för första gången i år upp med Joakim Wulff i mål.
Wulff
S Karlsson - M Karlsson - Vasilj - Bojent
Pavey - Persson - Elvby - Zlojutro
Söderberg - Piñones-Arce

45 Bojanic (Zlojutro)
75 Bergholtz (Elvby)
85 Ferizi (Söderberg)

Mjällby kom till Myresjöhus Arena med ett imponerande bortafölje, och såg i inledningen av matchen ut att flyta på publikstödet. I andra minuten tvingades Stefan Karlsson göra en bra rensning på ett genombrott och på det efterföljande inkastet kunde det blivit riktigt farligt men Ekenbergs snygga styrning passerade förbi samtliga gulsvarta till Wulff. I tionde minuten var det nära igen, men Arokoyos avslut efter ett snyggt ryck satt långt bak i burgavelns utsida.
    Gästerna fortsatte dominera de närmaste minuterna, och matade in inlägg som Östers mittförsvar nickade undan efter bästa förmåga. Pressen slutade inte förrän Craig Henderson i 14e minuten cykelsparkade lite halvhjärtat en bra bit över mål.
    Efter den inledande MAIF-pressen kom nästa moment desto skönare. Pavey trixade och trollade ute på högerkanten och lyfte in bollen perfekt på Freddy Söderberg, som mötte med pannan och satte bollen otagbart för Asper via första stolpen in. Redan minuten efter var det nära igen, när Elvby nickade ner en boll i gästernas straffområde till Pavey, vars skott dock stack en bra bit över mål.
    Som så många gånger förut i år skulle det i stället komma en snabb kvittering. I 22a minuten tog Ekenberg ner bollen i bra läge men spelade osjälviskt bollen snett bakåt till Kristian Haynes som med en lyckosam styrning via en rödblå försvarare kunde pricka in 1-1.
    Nästa riktiga läge kom strax före spelade halvtimmen, när Persson(?) drog på ett skott vars retur landade framför fötterna på Elvby, som dock mycket riktigt vinkades av för offside. Tio minuter senare var gästerna nära 1-2, när Robin Strömberg slet sig fri och fick iväg ett skott, men Månz Karlsson hann ner och blockerade så Wulff enkelt kunde fånga studsen. Mjällby fortsatte vilje mycket, och i första halvleks sista sekunder var det än en gång nära. Ekenberg slank genom Östers försvarslinje och kom fri med Wulff, som hann ut med högerfoten och kunde parera ett ganska bra avslut.

Öster började andra halvlek bra, särskilt från högerkanten. I 49e minuten var ett inlägg ytterst nära att nå en fri PPA, men i sista sekund kunde en försvarare styra den bakom Österanfallaren och ut till inkast. Efter det fortsatte hemmalaget spela runt på samma kant, men kunde trots bra spel inte producera några direkta farligheter. I halvlekens nionde minut ställde Pavey sånär Mjällbyförsvaret med en felskruvad högerhörna, men en gulsvart kunde i sista sekund nicka ut till (en betydligt sämre slagen) vänsterhörna från engelsmannen som slutade med en Elvbyvolley högt över.
    Efter fortsatt Österinnehav skulle en chans äntligen komma med knappa halvtimmen kvar. Piñones-Arce klippte bollen stenhårt i stolpens insida, men på returen slog Öster bort bollen istället för att utnyttja försvarets förvirring. Samme Piñones-Arce var nära igen bara någon minut senare, men inlägget var en smula för högt och PPA hade inte möjlighet att hålla nicken på mål.
    I 72a minuten - bara tre minuter efter att Arokoyo fått gult för att ha täckt ett inlägg med armen - tog Agardius ner bollen i straffområdet med en misstänkt hands, men trots protester från Österspelarna instämde inte domaren. Hemmalaget lät sig inte nedslås, och minuterna senare krånglade sig Pavey genom efter att Söderberg och PPA fastnat strax utanför straffområdet. Engelsmannen föll tungt men hade inte heller han domarens välvilja med sig. Några minuter senare höll hemmaförsvaret på att ställa till det efter att Radetinac - för dagen (som så ofta) mycket bra - vunnit boll och slagit ett lågt inlägg som tog oroväckande länge innan försvaret fick koll på.
    Med knappa tio minuter kvar såg Darijan Bojanic ut att vara på väg genom efter en hård duell mot Özen, men fick oturligt frispark mot sig efter att ha kommit stående ur närkampen. Minuten senare slank Stefan K genom efter samarbete med Pavey, men tappade bollen på Asper i sista nedtagningen.
    Öster fortsatte pressa på för ett ledningsmål, och på två minuters stopptid var det riktigt nära. Bojanic jobbade förbi längs kortlinjen, men blåstes - trots att det för oss som satt i linje såg ut som att bollen aldrig var över - av samtidigt som hans passning slogs in i mål bakom Asper. Två minuter senare, bara sekunder innan slutsignalen, skulle ännu en omdiskuterad situation uppstå. Piñones-Arce ryckte in i straffområdet och såg ut att bli nedriven av Robin Cederberg, men domaren valde att vinka avvärjande.

På bilden ovan ser vi Robin Cederberg riva ner Pablo Piñones-Arce i straffområdet - en situation där de flesta var övertygade om att det skulle bli straff. Alla bilder: Andreas Nilsson/bilderna.it

Freddy Söderberg forcerar in ledningsmålet.

Österspelarnas jubel blev tyvärr inte långvarigt.