Öster tappade i Hällevik

Öster fick med sig en poäng hem från Hällevik efter att Månz Karlsson nickat in 0-1 knappa kvarten in i matchen. En poäng som borde varit tre då Öster förde spelet stora delar av matchen

MJÄLLBY AIF - ÖSTERS IF 1-1 (0-1)
14' 0-1 Karlsson
76' 1-1 Radetinac

Öster provade en ny variant i uppställningen, som sades vara 4-3-3 men såg ut som:
Nadj
S Karlsson - Robledo - M Karlsson - Bojent
Pavey - Persson - Velic - zlojutro
Söderberg - Piñones-Arce

69' Henningsson (Pavey)
81' Elvby (Velic)
88' Andersson (Piñones-Arce)

Mjällby har gått betydligt bättre än Öster i årets Allsvenska, och satte fart direkt inför storpubliken på Strandvallen. I andra minuten skapade hemmalaget sin första hörna, men trots att de borde vara bekanta med Juan Robledos nickfärdigheter lyftes denna, som många efterföljande bollar rakt in på chilenarens panna.
Strax före tionde minuten skapade båda lagen sina första riktiga chanser. Först ut var Öster när Kenny Pavey tog avslut ur knapp vinkel som Asper lätt motade. Minuten senare var det Mjällbys tur när Haynes fick frispark med sig strax utanför straffområdet och själv slog den i muren.
Två minuter senare började Östers oflyt med linjedomarna. JP väggade sig fram och rullade fri Piñones-Arce, som fick flaggan mot sig - den första av totalt sju offsideavvinkningar mot två för hemmalaget. Ytterligare två minuter senare skulle Öster ändå ta ledningen. En kort hörnvariant där Stefan Karlsson lyfte in bollen och Månz Karlsson slet sig fri och forcerade in 0-1 bakom Asper.
Mjällby fortsatte ligga på, och fem minuter senare kunde en snabb frispark mycket väl gett utdelning - men Österförsvaret lyckades avvärja och få insparken med sig. minuten innan hade Pavey testat Asper med ett betydligt tuffare skott än sitt första.
Knappa fjärdedelen in i matchen var Öster nära att utöka när Zlojutro nickade ner bollen till en fri PPA djupt inne i hemmalagets straffområde, men denne lyckades dra bollen upp i Extraläktarens tak.
Fem minuter senare jobbade Agardius fram ett bra läge, men den resulterande hörnan mynnade ut i en omställning för Öster, där Piñones-Arce tyvärr inte fick träff i sistaläget. Med tolv minuter kvar till paus var det hemmalaget nära igen, men Ekenberg kunde inte hålla nere avslutet från straffområdeslinjen utan satte det en bit över. Öster ville inte vara sämre utan stod minuten senare för ett riktigt farligt avslut när PPA vek fram bollen mot Pavey, som helt fri var nära att peta in bollen, men Asper hann precis ut och kunde avvärja. Minuterna senare kom Mjällbys bästa chans för halvleken när Özen lyfte in ett inlägg som Henderson nickade farligt i marken men strax över Nadjs ribba.
Lagen skapade ett par halvchanser var innan paus, men inga riktigt farliga.

Andra halvlek började med ett utbyte av chanser, innan Cederberg i 51a minuten lyfte fram en boll som Arokoyo var nära att nå, men som studsade upp i famnen på Nadj. Därefter följde en parad av offsideavblåsningar mot Österspelare, varvat med stundtals riktigt bra spel. I 62 minuten drog Bojent på ett bra skott, som Arokoyo i sista sekund kunde nicka ut till en hörna, som bara resulterade i att Johan Persson fick ta ett gult kort för att stoppa en omställning.
Öster fortsatte trycka på, men utan att skapa den riktiga spetsen i avsluten, vilket som så ofta straffade sig. Efter ännu en offsideavblåsning kunde Mjällby ställa om, och Özen kunde snappa upp en boll som Robledo trodde dött, bara för att falla i nästa moment efter en touch från Bojent, men domaren pekade obevekligt på straffpunkten varifrån Radetinac kallt slog in kvitteringen.
Om matchen hittills tillhört Öster tog hemmalaget definitivt över direkt efter målet. Inom ett par minuter hade de jobbat fram flerdubbelt så många chanser som tidigare i matchen, men till skillnad från tidigare matcher var inte heller MAIF:s skärpa på topp idag och ledningsmålet uteblev.
Med tio minuter kom en ny omdiskuterad situation, när Söderberg till synes korrekt jobbat sig förbi en försvarare men än en gång belönas med en offsideavblåsning - denna gång kompletterat med ett gult kort för sin reaktion.
Tre minuter senare lyckades Söderberg sånär med ett konststycke när han lyfte bollen över sin försvarare och jagade kapp den, men störd av en Alle Henningsson som var tvungen att kasta sig åt sidan för att inte orsaka offside fick Söderberg inte riktig träff på avslutet som Asper lätt kunde blockera.
Sista minuterna bjöd på svängig fotboll, där inhoppade Sigurdsson såg ut att skapa ett bra läge men slarvade bort inlägget, och Öster därefter radade upp anfall toppade med lyftningar rakt i famnen på Asper, ända fram till slutsignalen.

På bilden nickar Månz in 0-1. Foto:Andreas Nilsson/bilderna.it

Bildspel från matchen: