Öster upp i serieledning

Freddy Söderberg tvåmålsskytt

UMEÅ FC - ÖSTERS IF 0-4 (0-1)

0-1 33 Freddy Söderberg
0-2 49 Alexander Henningsson
0-3 67 Freddy Söderberg
0-4 86 Matteo Blomqvist-Zampi

Publik: 1922

79 Jonas Hellgren (Alexander Henningsson)
82 Matteo Blomqvist-Zampi (Freddy Söderberg)
88 Lucas Ohlander (Andreas Wihlborg)

Efter den starka inledningen på serien så var det idag så dags för årets längsta bortaresa - Umeå borta. På förhand kändes det som en riktigt svår och klurig match; det handlade bl a om konstgräs och en pigg nykomling med ambitioner. Öster inledde med följande startelva:

Nadj
S Karlsson - Vasilj - M Karlsson - Bojent
Persson - Vidarsson
Henningsson - Velic - Wihlborg
Söderberg

Matchen inleddes med ett snabbt Österanfall som ledde till att Freddy Söderberg slog hål i luften på ett inlägg från högerkanten, men direkt efter detta tilltag tog Umeå tag i taktpinnen. Redan minuten senare kunde Månz Karlsson precis reda ut en farlig situation med Umeås Jonas Wallerstedt i huvudrollen.

I den sjätte matchminuten trodde många att det skulle bli mål för hemmalaget, men först missade nyss nämnda Wallerstedt ett inlägg med någon centimeter och sedan sköt kollegan Erik Lundström strax över Alexander Nadjs ribba. Umeå fortsatte att skapa möjligheter i det här skedet av matchen, och Öster var märkbart störda av norrlänningarnas höga press. Dock hade Umeå riktigt svårt att få till det där allra sista, samtidigt som Östers Nadj var briljant i målet och vägde upp sina lagkamraters tillkortakommanden.

I minut 27 klämtade återigen klockan för ett mål för hemmalaget, men Danny Persson missade helt fri med Alexander Nadj. Där och då skulle det roliga ta slut för Umeå. Några minuter senare skapade nämligen Öster en hörna, Umeås målvakt Vladimir Sudar missade utboxningen och Freddy Söderberg kunde sedan elegant göra 0-1 på en cykelspark(!). I det här skedet av matchen var nog alla överens om att målet kom extremt orättvist.

Under resten av halvleken fick dock Umeå mest fokusera på att freda sig då Östermaskinen (äntligen) började rulla igång på allvar. Bland annat fick hemmalagets målvakt revanschera sig efter den lite olyckliga utboxningen som ledde till 0-1 och göra en kanonräddning på Denis Velics skott i matchens 40:e minut. Halvleken slutade 0-1 i Östers favör.

I andra halvlek så fortsatte Öster där man slutade första - med full fart. Halvleken var bara tre minuter gammal när de få (men lyckliga) Östersupportrarna på plats i Umeå fick lyfta händerna i luften igen då Alexander Henningsson (efter fint förarbete av Denis Velic och Stefan Karlsson) placerade in 0-2 jämte en övergiven Umemålvakt. Henningsson som för övrigt gjorde en kanonmatch rakt igenom.

Öster fortsatte sedan att trumma på med fina anfall och med ett klart mer kontrollerat försvarsspel än i första halvlek. I den 67:e minuten så blev det så dags för en Österspelare att ta ledningen i Superettans skytteliga - Johan Persson slog nämligen en briljant genomskärare som helt friställde Freddy Söderberg. Ensam med målvakten har Freddy inte visat någon som helst pardon tidigare under säsongen och gjorde det inte nu heller: 0-3 mellan benen på en allt mer olycklig Vladimir Sudar.

Umeå gav dock inte upp trots tre mål i baken, utan stack då och då upp och testade om Alexander Nadj hade frusit fast i Östermålet eller inte. Bland annat i den 76:e minuten då Umelagets Jens Sjöström testade ett lurigt distansskott, men Nadj klarade uppgiften med visst besvär. Strax efter detta hemmalagsförsök bytte Öster ut en tröttkörd Alexander Henningsson mot Jonas Hellgren, och några minuter senare även in Matteo Blomqvist-Zampi för tvåmålsskytten Freddy Söderberg.

Just Matteo Blomqvist-Zampi är en av Östers allra mest uppoffrande spelare när han är på det humöret, och dagens match var ett sådant tillfälle. Öster stack upp i en snabb kontring efter en Umeåfarlighet varpå Stefan Karlsson slog ett fint inlägg. Först trodde nog alla att chansen var borta, men Blomqvist-Zampi ville annat, flög fram genom straffområdet och språngnickade in 0-4. Ett fantastiskt vackert fotbollsmål!

Efter att de 1 922 på plats sedan fått se ett stolpskott för vardera laget blåste till sist domaren Mattias Nyman av för full tid, och Östers spelare och ledare kunde jubla med lagets supportrar på plats. Segern var som alla förstår odiskutabel, men Umeå hade en period i början av första halvlek samt flera uppstickare i andra halvlek där man visade att man är ett lag värt att respektera.

För Öster var dagens match ytterligare ett styrkebesked och en rad toppnoteringar. Laget toppar nu Superettan på målskillnad före Hammarby (som f ö besegrade Värnamo med 1-0 idag), skytteligan genom Freddy Söderbergs sex mål och passningsligan genom Stefan Karlssons fyra målgivande passningar. Nästa match är Brommapojkarna hemma redan nu på torsdag, ett lag som i just nu ligger trea i tabellen. En match du högst troligen inte vill missa!

Text: Support 1930