Öster vann på Söderstadion

Ett disciplinerat Öster gav aldrig Hammarby en chans att komma in i matchen på deras egen hemmaborg. Och iochmed detta fortsätter den rekordartade segersviten (10 raka segrar, 14 seriematcher i Superettan 2012 utan förlust) ett tag till.

HAMMARBY IF - ÖSTERS IF 0-2 (0-2)
0-1 4 Henningsson
0-2 34 Velic

Nadj
S Karlsson - M Karlsson - Vasilj - Bojent
Persson - Vidarsson
Henningsson - Velic - Hellgren
Söderberg

62 Amuneke - Velic
67 Lindblad - Hellgren
81 Lundgren - Söderberg

Öster inledde matchen med en hög press mot Hammarby, och det märktes direkt att de grönvita inte var bekväma med detta. Efter fyra minuter testades Johannes Hopf med ett skott av Velic och fick ut bollen till hörna. En hörna som Östers lagkapten tog själv och som efter lite flipprande i straffområdet rullade ut till Alexander Henningsson som enkelt placerade in bollen till vänster om en skymd Hammarbymålvakt. Helt klart en smakstart på matchen.

Hammarby kändes fortsatt riktigt bleka inledningsvis och Öster fick låna bra ytor att utnyttja till sitt fina kortpassningsspel. I den 13:e minuten nådde en genomskärare från Velic sånär Söderberg, men en Hammarbyfot kom precis emellan. I den 19:e minuten fortsatte grannlåten med fint kortpassningsspel genom hela planen, men Söderberg blev lite för osjälvisk i det fina läget som uppstod och passade istället så att chansen rann ut.

Efter ungefär halva första halvlek slog Öster av lite på takten och bjöd in Hammarby något i matchen, dock hade man oftast bra kontroll på de grönvitas anfall. Dock inte i den 24:e minuten när Hammarbys Sinan Ayranci blev friställd med Nadj, men hans variant av chiplobb hamnade en bra bit utanför Östermålvaktens högra stolpe. Alexander Henningsson var en av de Österspelare som hela tiden stretade på bra i matchen, och i den 34:e minuten fälldes han tämligen brutalt av Hammarbys Marcus Törnstrand som varnades för tilltaget och Öster tilldömdes således också frispark.

Innan frisparken såg Hammarby till att markera alla Österspelare i boxen, men glömde Denis Velic som kom smygande in i densamme samtidigt som Bojent slog till. Resultatet av detta blev att frisparken nådde Velics panna och bollen hamnade i mål. 0-2 och stentufft för Hammarby som i det läget som sagt mer och mer kommit in i matchen.

Först och främst ledde målet till att kampen på planen intensifierades ytterligare. Domaren hade pratstunder med flera spelare, men hade en del problem med konsekvens i sina domslut vilket ledde till stor frustration från båda lagen ute på planen. Några större farligheter mäktade inte något av lagen med under den sista delen av halvleken utan lagen kunde vandra ut till siffrorna 0-2 lysande på resultattavlan - ackompanjerade av busvisslingar från Hammarbyfansen.

I den andra halvleken räknades det nog med en ökande Hammarbypress, men innan dess fortsatte inkonsekvensen och kampen från den första. Johan Persson blev till sist grymt frustrerad efter en tokig situation och meddelade domaren detta på ett icke tillbörligt sätt. För detta belönades “Sheriffen” med sitt första gula kort för säsongen. Hammarby fick några halvchanser genom bland annat nyinbytte Nicklas Lindqvist och Billy Berntsson, men för de mesta stod Öster på rätt sida av bollen och redde ut situationerna bra.

I den 55:e minuten var det äntligen dags för en riktigt vass Österchans, men Bojents fina hörna nickskarvades strax utanför av Freddy Söderberg. I minuten efter testade Alexander Henningsson ett skott utifrån efter en fin vänding, men skottet tog ett Hammarbyben och chansen blev till intet.

I den 62:a minuten bytte Kevin Amuneke av Velic, som haltat en tid efter flera tuffa närkamper (vi vet i skrivande stund inte hur det är med vår lagkapten). Hellgren klev då in centralt och Amuneke hamnade således på vänsterkanten. Bara någon minut senare fick nyss nämnde Amuneke ett drömläge att öka på Östers ledning, men när han skulle finta bort den sista Hammarbybacken misslyckades han grovt och Hammarby kunde rensa undan.

I den 67:e minuten gjorde sedan Öster ett klart defensivt byte när man bytte in Kalle Lindblad istället för en tröttkörd Jonas Hellgren. Lindblad gick ner som vänsterback och flyttade således fram Patrik Bojent ett snäpp i banan. Kampen fortsatte utan några klara målchanser, och hos motståndarna blev frustrationen större och större.

Med cirka 10 minuter kvar av matchen skallade Patrik Bojent ihop illa med en grönvit och blevliggande. Efter några minuters omplåstring och förärad ett bandage i värsta/bästa Terry Butcher-stil blev han åter insläppt i spelet, och manglandet fortsatte. Öster gjorde i den här sekvensen också sitt sista spelarbyte, av gick Freddy Söderberg och in kom Fredrik Lundgren. Mycket mer än så hände inte, utan Öster redde ut stormen och inkasserade ytterligare tre sköna poäng.

Summa summarum så var detta den klart mest fysiska match jag sett med Öster i årets Superetta, och det var tydligt att Hammarbyspelarna i andra halvlek fått order om att gå hårt in i duellerna för att på så sätt försöka störa de rödblåas spelmässiga övertag. En personlig undran med anledning av detta: Vilket lag menade Bajenfansen när de skanderade “spela fotboll bonnjävlar”?

Bäst i Öster idag? Den totala laginsatsen, som så många gånger förr. Nu fick vi efter några matchers öppet och smånätt spel gräva lite skyttegravar och se - laget höll för det också. I övrigt har man slut på superlativ när det gäller att beskriva den situation som Östers IF:s herrlag försatt sig i 2012 så vad mer kan man skriva än - låt det fortsätta...

Text: Tobias Croby/Support 1930