Stormatch lyfte Öster mot toppen

Vlado Zlojutro har just gjort sitt första Allsvenska mål hemma på Myresjöhus Arena.
Foto: Andreas Nilsson/bilderna.it

Efter en mycket väl genomförd match mot Häcken tog Öster sin andra raka seger och gick upp på andraplatsen i en haltande tabell. Målen, som kunde varit fler, gjordes av Kenny Pavey och Vlado Zlojutro.

ÖSTERS IF - BK HÄCKEN 2-0 (1-0)
19' 1-0 Kenny Pavey
59' 2-0 Vlado Zlojutro

Öster återgick till uppställningen från förra hemmamatchen:
Nadj
S Karlsson - M Karlsson - Robledo - Bojent
Pavey - Persson - Elvby - Zlojutro
Velic - Söderberg
72 Piñones-Arce (Söderberg)
86 Vasilj (Zlojutro)
90+2 Henningsson (Pavey)

Öster visade direkt att man ville göra en bättre match än i Södertälje i lördags. Fjolårets allsvenska tvåa visades ingen respekt och redan i matchens första anfall kunde det blivit farligt, men passningen gick ut på kanten istället för till påpassligt löpande Pavey i mitten. Två minuter senare skapade ett snabbt inkast en ny farlighet för hemmalaget men Häcken kunde rensa ut till matchens första hörna som bara resulterade i en snygg men lättplockad cykelspark av Pavey.

Efter en lite lugnare period var det fem minuter senare dags för nästa läge. Pavey fick tillbaka bollen efter en hörnvariant, drog sin försvarare och lyfte in bollen men fick se Häckenmålvakten Christoffer Källqvist plocka ner inlägget.

Två minuter senare pressade Zlojutro Källqvist med ett lågt skott som tvingade fram en retur, men en göteborgsförsvarare hann rensa till hörna precis framför tårna på Söderberg.

Mitt i Österpressen var Häcken i trettonde minuten ytterst nära att ta ledningen. El Kabir klippte till utifrån och såg ut att ställa Nadj, men Stefan Karlssons fot kom mellan och styrde undan bollen precis framför mållinjen.

Knappa tjugo minuter in skulle Östers spelövertag ge utdelning. Efter snyggt uppspel på vänsterkanten la Velic in bollen mot Söderberg, som hoppade och släppte den vidare så Pavey kunde trycka in den via Källqvists arm.

Fyra minuter efter målet var det nära igen, när Zlojutro lyfte över bollen till Stefan Karlsson, vars avslut studsade i "gräset" och sånär lurade Häckenmålvakten, som tvingades styra ut till hörna.

Halvtimmen in i matchen fick Robledo sitt andra gula kort för säsongen, efter en duell där han höll undan en Häckenanfallare med armen mot bröstkorgen.

Med sju minuter kvar till paus stack gästerna än en gång upp när Makondele spelade fram El Kabir, vars lyftning mot bortre stolpen dock gick alldeles för brant och bara renderade inspark.

Öster fortsatte dominera spelet och radade upp snygga uppspel på kanterna avslutade av inte helt fulländade inlägg, men två minuter före paus small det till igen. Makondele såg ut att rinna förbi till höger, men i sista sekunden satte Bojent in vältajmad tackling och kunde lugnt ta med sig bollen till en egen omställning.

Öster satte full fart även i inledningen av andra halvlek, och Söderberg låg bara någon decimeter från att hinna före Källqvist på en handfull inlägg i inledningen.

Tio minuter in i andra hade Öster en bra chans att sätta tvåan när Stefan Karlsson gjorde sin försvarare och lyfte in bollen med vänstern mot såväl Söderberg som Velic precis framför mål, men ingen av dem fick dit pannan.

Minuten senare var det gästernas tur, när Kabir efter en snygg upprullning kunde ta avslut men fick se det täckas av sin tidigare lagkamrat Robledo.

Med dryga halvtimmen kvar bjöd Öster på en snabb omställning. På fem tillslag spelade man upp bollen från eget straffområde, och hann med en klack från Söderberg innan Persson friställde Zlojutro som iskallt slog in bollen till vänster om Källqvist.

Med andra målet i hamn släppte Öster in gästerna mer i matchen, men fortfarande utan att släppa till några särskilt dramatiska chanser. Istället var det Öster som på nytt var nära när Pavey med knappa kvarten kvar slet sig loss på sin kant och avslutade nere vid Källqvists vänstra stolpe som tvingade fram en hörna. Två minuter senare varnades både engelsmannen och Velic efter en stökig situation vid en offensiv frispark, där Pavey råkade i luven på likaledes varnade Makondele.

Med tre minuter kvar gjordes Stefan Karlsson ner hårt, och på den följande frisparken tilläts Velic nicka i bra läge men rakt på Källqvist som utan svårighet kunde plocka bollen.

Stopptiden bjöd också på underhållning. En minut in snurrfintade sig Johan Persson nästan hela vägen genom Häckens straffområde, men fastnade på sista försvararen.

Andreas Thomsson var förstås mycket nöjd med lagets insats efter matchen:

- Vi genomför matchen jättebra, både taktiskt och i varje duell, varje boll, varje passning och varje omställning så tycker jag det är vår match. Vi fullföljer matchen bra också, en bra seger för oss att få slå ett topptippat lag.

- Vi gjorde det svårt för Häcken och det tycker jag grabbarna ska ha all heder av. Johan och Josef gör en jättematch på mittfältet, de både hjälper våra försvarare, våra anfallare och våra yttermittfältare.

Bildspel från matchen (foto Andreas Nilsson/bilderna.it):