Östers IF första nyförvärv klart

Forwarden Björn Berglund är klar för Östers IF. Därmed blir 28-årigen, den förste spelaren att ansluta till Östertruppen inför 2016.

Efter en säsong i Kvik Halden FK i norska tredjeligan och 18 mål i bagaget, återvänder han till Sverige fysiskt starkare än någonsin och med ett starkt självförtroende ställer han höga krav på sig själv.

Björn Berglund är född 1987 i Gävle. Inför säsongen 2012 lämnade han moderklubben Strömsbergs IF för Sandvikens IF i division 1 norra, för vilka han den säsongen gjorde 16 mål.

Påföljande säsong slutade med degradering för Sandviken och den annars målfarlige anfallen. Säsongen 2014 lyste solen i norr på nytt när Berglund gjorde 18 mål på 22 matcher och erbjöds nya utmaningar i norska division 2-laget Kvik Halden. 18 mål senare väntar nu nya utmaningar hemma i Sverige igen, men den här gången i Söderettan och i Östers IF 2016.

Östers tränare Thomas Askebrand om nyförvärvet;

- Björn är en spelare som jag sneglat på i ganska många år. Jag fick nys om honom redan när han var uppe i Sandviken och vann skytteligan i Division 1 Norra där och då började jag intressera mig för honom. Då hade han ett avtal med Sandviken i två år så den gången fick jag inte chansen att ta över honom, men nu kom tillfället. Han är en spelare med bra speluppfattning som gillar att vara inne i boxen, har en fin vänsterfot, är en bra frisparksskytt, en målgörare… en spännande spelare helt enkelt.

Björn Berglund om sig själv, valet att bli Österspelare och vilka förväntningar/krav som han ställer på sig själv?

- När Öster kom in i bilden så blev det intressant ganska snabbt för det är en anrik och stor klubb, ny arena, fina träningsmöjligheter i hall med konstgräs och intresset var stort från Thomas håll. Jag kände att det här är något jag vill vara med på, att få vara med och att ta Öster upp i Superettan och gärna skjuta dem dit själv. Att min bror bor i Växjö är en bonus i det här fallet och gör bara att det blir enklare för mig komma in i Växjö och förhoppningsvis så  hjälper det mig att trivas helt fullt ut från början och att snabbare komma in i laget. Det gör hela paketet och är naturligtvis ett stort plus för helheten. Jag flyttar ner i januari och fram till dess kommer jag kunna förbereda mig på bästa sätt. Just nu behöver jag lite vila, men jag för övrigt är jag nog i min bästa form någonsin, rent fysiskt i alla fall. Fotbollsmässigt är jag det absolut! Jag är hårt jobbande, gör få dåliga matcher, så det är bara den inställningen jag har hela tiden. Sen känner jag större tro på mig själv än på länge. Jag vill bara lyckas och jag tror att jag kan göra det, jag bara känner det.

• Födelseår: 1987
  • Vikt: 84 kg
  • Längd: 188 cm
  • Moderklubb: Strömsbergs IF