Poängtapp på stopptid

Öster såg ut att ta tre poäng på Gamla Ullevi efter mål av Östlind och Kapcevic, men GAIS kunde rädda en poäng när man kvitterade med matchens sista spark på tre minuters stopptid.

GAIS - Östers IF 2-2 (1-0)
1-0 41 Petersson
1-1 64 Östlind
1-2 79 Kapcevic
2-2 90+3 Aliev

Publik: 3058

Öster startade med:
Malmkvist
Lindblad - Vasilj - Karlsson
Pavic - Shaze - Drott - Östlind
Fuhre - Johannesson - Kapcevic

86' Sundli (Johannesson), Örnblom (Lindblad)

Mer statistik på förbundets matchsida

På artikelbilden lyfter Robin Östlind in kvitteringen över Damir Mehic.
Foto: Andreas Nilelind/bilderna.it

Se målen på TV4 Sport:

FÖRSTA HALVLEK

I en första halvlek där man inte hade mycket av initiativet skapade Öster i alla fall den första farligheten när man redan innan halvminuten hade spelats på Gamla Ullevi vann boll och David Johannesson spelade fram Lars Fuhre som avslutade lågt men utan att oroa GAIS-målvakten Mehic alltför mycket.

Därefter var den Österspelare som fick visa upp sig mest Robin Malmkvist, som fick stå för flera kvalificerade parader när de grönsvarta förde spelet och kom till en hel del avslut. En Djuric-frispark mot vänstra krysset och något volleyavslut av Mijaljevic framkallade de allra svettigaste räddningarna av ett antal.

Tio minuter före paus stod Öster så för ett par fina kombinationer. Först spelade Kapcevic fram Jonathan Drott som hittade in med bollen till Johannesson, som sånär lyckades vända sig förbi sin mittback men fick se bollen sticka iväg i det våta gräset.

Minuten senare var Fuhre på väg in i straffområdet när Janevski skar in och ryckte i axeln i en situation liknande den domare Wolf senast vi spelade på Gamla Ullevi valde att visa ut Kalle Lindblad för men denna gång motiverade ryckningen ingen bestraffning.

Istället skulle hemmalaget ta ledningen efter att Sinclair fått frispark för vad som såg ut som en fin bollträffande glidtackling av Drott. Frisparken lyfte Djuric in i straffområdet där Andreas Peterson till slut kunde rulla in den bakom Malmkvist.

ANDRA HALVLEK

Bara minuten efter paus fick Mijaljevic en bra boll ut på vänsterkanten men blev ikappsprungen och hanterad av Mario Vasilj på ett eminent sätt.

Därefter tog Öster över allt mer av initiativet i matchen, och det man inte tog bjöds man stundtals på. I 57e minuten slog en försvarare bollen till en helt fri Johannesson som blev så häpen att han la bollen lite för nära Mehic och denne kunde rädda avslutet.

Sju minuter senare visade Fuhre sin klass när han satte en 40-meters crossboll på läppen för Robin Östlind som tog med sig bollen in i straffområdet och iskallt lyfte in kvitteringen över Mehic.

Fem minuter senare var Öster, som nu tagit över allt mer av spelet, nära att ta ledningen. Johannesson sprang sig fri och fick se Mehic göra en jätteräddning, och när returen studsade mot Östlind fick denne inte kontroll över bollen innan försvaret kunde ta sig mellan.

Minuten senare sprang sig "Älgen" fri igen men brottades ner av Janevski och kunde inte få iväg något avslut. I nästa anfall kom avsluten istället när Johannesson spelade fram Östlind som drog ett stenhårt avslut som Mehic styrde upp i luften mot bortre stolpen. När Kalle Lindblad skulle försöka styra in bollen fick han en knuff och åkte in i det bakre staget till målställningen och tvingades kliva av för en stund.

Detta bekom dock inte Öster som fortsatte ligga på och jobbade fram ett par hörnor där den sista landade på pannan på Kapcevic som skickade nicken en bit över.

Öster fortsatte pressa och skapa hörnor och i 79e minuten gav det utdelning när Månz Karlsson nickstyrde en högerhörna på bröstet på Kapcevic, som styrde in ledningsmålet.

I 83e minuten kunde, trots mest boll för Öster, kvitteringen kommit. Sinclair spelade in till Petersson som fick bra träff men Malmkvist stod väl placerad och kunde styra ut det hårda avslutet.

Inbytte Sundli visade bra spelförståelse när han efter en brytning i 88e minuten höll i bollen innan han slog en bra boll fram på Östlind som lyfte tvärs över plan till Fuhre, vars avslut såg ut att sticka en bra bit över men droppade lömskt och gick nån halvmeter över ribban.

Istället kom så det snöpliga kvitteringsmålet tre minuter in på stopptiden. Månz K halkade in i en situation och råkade stämpla Sinclair som helt korrekt fick frispark. Denna lyftes in mot bortre delen av straffområdet där Aliev i kamp med flera försvarare nådde högst och kunde nicka bollen i en försmädlig båge över Malmkvist in i bortre burgaveln, det sista som hände i matchen.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it: