Premiärdags mot Degerfors IF

Så var det äntligen premiärdags i Superettan! Imorgon tar vi emot Degerfors IF med avspark klockan 15.00 på Borås Arena i Borås. Tillsammans gör vi arenan rödblå för dagen och stöttar våra röblåa hjältar.

Den uttagna matchtruppen:

Robin Malmkvist, Darmin Sobo, Mattias Pavic, Månz Karlsson, Fredrik Lundgren, Stefan Karlsson, Mario Vasilj, Calle Johansson, Liridon Silka, Admir Bajrovic, David Johannesson, Simon Helg, Oliver Silverholt, Dragan Kapcevic, Zackarias Faour, Jonathan Drott, Jesper Andreasson, Filip Örnblom, Lars Mendonca Fuhre.

Vi tog oss en kort pratstund med Christian Järdler inför morgondagens premiärmatch:

Hur är känslan för egen del inför morgondagen premiär? Dels med tanke på att det just är seriepremiär, men också att det är din första seriematch som huvudtränare för Öster.
- "Jag är förväntansfull. Det är härligt att det börjar nu och att vi får börja tävla. Vi har arbetat hårt under 3 månader med vårt sätt att spela och med våra gemensamma värderingar och nu får vi gå ut och starta den 30 matcher långa tävlingen. Det är min första seriematch och naturligtvis är det lite speciellt. Jag har funnit mig väl tillrätta i Östers IF och uppskattar varje dag på jobbet! Vi har kommit en bra bit på vägen mot det lag vi vill vara och hela klubben jobbar hårt tillsammans för att utvecklas. Dock blir det min fjärde tävlingsmatch imorgon och jag fortsätter gärna vara obesegrad."

Vad kommer att bli viktigt i matchen mot Degerfors?
- "Det kommer bli viktigt att vi startar våra attacker från rätt ytor och anfaller med fart och timing. Vi behöver också vara varierade och ta oss fram snabbt, brett men vi vill även skapa längre anfall och försöka sätta ett tryck på Degerfors. Vi måste också vara noggranna och aggressiva i defensiven. Degerfors är ett bra och trevligt spelande lag som också vill ha bollen på marken och får de för mycket tid med bollen är de skickliga."

Hur ser läget ut i truppen?
- "Det ser bra ut. Vi har tränat med i stort sett fullt manskap under de två senaste veckorna men det finns frågetecken imorgon för Dragan och Liridon. Liridon tränade idag och kände sig bra, Dragan vilade. Vi tar beslut om deras medverkan imorgon."

Östers IF - Degerfors IF
Avspark 15.00