Rapport från träningslägret - Lyckad start på lägret i Spanien

Fantastiska förutsättningar för Östertruppen
- Läget ser jättebra ut! Alla spelare förutom skadade Joakim Wulff är igång för fullt. Darijan fick en lårkaka på träningen, men det ska inte vara någon fara. Denis Velic hade ont i magen och tog det lugnt första dagen, men nu är han också igång, rapporterar Peter Kuno Johansson.

Östertruppen bor i turistorten Lloret de mar, cirka 7 mil från Barcelona. Till träningsanläggningen tar det ungefär 10 minuter med buss.

- Det är fantastiskt bra planer här, och vi har inget att klaga på. Det är bra förutsättningar för att spela fotboll, det är bra mat och fantastiskt väder, säger en nöjd Kuno.

Inga matcher är inplanerade under lägret, utan det är träning och team building som står på programmet.

- Det var ett pass igår, två idag, ett imorgon och ett på lördag. Tobias Nömgård kör även en del fysträning med grabbarna på lägret så det blir inte bara fotboll, säger Kuno.

På lördagen åker hela gänget in till Barcelona för att titta på staden, men även för att bevittna La Ligamatchen mellan Barcelona och Athletic Bilbao på plats på Camp Nou.

- En sån här resa är perfekt när man vill svetsa samman gänget. Det ger oss också möjlighet att ha individuella samtal med spelarna, vilket också är viktigt. Det känns jättebra just nu, det här är en väldigt bra trupp att jobba med, avslutar Kuno.

Spelarna kommer hem till Växjö på tisdag. För sportchefen Peter Kuno Johansson, den assisterande tränaren Kalle Björklund och skadade målvakten Joakim Wulff tar lägret slut på söndag. De här tre åker hem lite tidigare för att vara Östers representanter på Superettans upptaktsträff i Varberg.

Skrivet av: Anders Sköld