Säker seger i regnet

Östers två målkungar Kalle Lindblad och David Johannesson stod för målen när Öster avrundade säsongen med en övertygande seger på Landskrona IP. Trots att man inte behövde vinna jobbade hela laget på ett imponerande sätt och avslutade säsongen fint.

På artikelbilden trycker Kalle Lindblad in 0-1 med pannan.
Alla stillbilder: Andreas Nilelind/bilderna.it

LANDSKRONA BOIS - ÖSTERS IF 1-3 (0-2)
0-1 31 Lindblad
0-2 41 Johannesson
1-2 81 Pivkovski
1-3 82 Johannesson

Nilsson
Björkén - Vasilj - Lindblad - Pavic
Drott - Elvby
Donkor - Strömberg - Ahonen
Johannesson

60' Velic (Strömberg), Östlind (Ahonen)
83' Berglund (Johannesson)

Mer statistik finns på förbundets matchsida.

//oster.bilderna.it/#!album-1369

FÖRSTA HALVLEK

Till en början såg säsongsavslutningen mot Landskrona ut som just det den ju var - en match att spela av i regnet för två lag utan något att spela för. Ingendera laget gick för fullt och matchens första halvchans kom i minuten när Jonathan Levi (lillebror till Höllvikens Christoffer) avslutade via ett Österben ut till en resultatlös hörna.

I takt med att regnet tilltog tog Öster dock tag i spelet och i nionde minuten (efter att man spelat vidare efter en ful smäll mot Robin Strömberg) spelade Richard Donkor en bra markboll snett bakåt till Jonathan Drott, som drog bollen stenhårt halvmetern utanför vänstra stolpen.

Kvarten in i matchen var Strömberg centimeter från att nå en fri David Johannesson men bollen fastnade på siste försvararen. Två minuter senare skickade Donkor in ett fint inlägg som tyvärr touchade Johannesson och därmed inte nådde Ahonen som med sin position vid bortre stolpen nog var målet.

Bara minuten senare kom ett nytt bra inlägg från höger, mot tre framrusande rödblå (Johannesson, Ahonen och Strömberg) där Strömberg nådde bollen och nickade strax utanför vänstra stolpen.

Nu vittrade Öster mål och bjöd på bra anfallsfotboll. I 20e minuten bröt Ahonen inåt från sin vänsterkant och hittade läge, men fick se sitt hårda avslut täckas. Någon minut senare sprang sig Johannesson fri på en fin boll från Donkor och försökte sätta bollen lågt till höger men Diawara i BoIS mål gjorde en bra räddning.

I 28e minuten stack så hemmalaget upp och såg ut att kunna skapa en farlighet, men Malkolm Nilsson läste spelet bra och hann ut innan passningen nådde sitt mål.

Istället skulle Landskronaklacken, som knappa halvtimmen in i matchen mangrant migrerade till huvudläktaren för att slippa regnet, få avnjuta Östers ledningsmål ur bästa vinkel. Johannesson sprang sig fri och försökte tunnla in ledningsmålet, men Diawara lyckades få någon kroppsdel på bollen och styra den utanför stolpen till hörna. Denna formligen dunkades dock in i nät när Karl-Johan Lindblad satte pannan till och återtog ledningen i Östers interna skytteliga.

Fem minuter senare var hemmalaget nära att kunna kvittera när Levi kom fri med Nilsson, men målvakten täckte upp så bra vid stolpen att BoIS:aren drog avslutet i burgavelns utsida i rena förskräckelsen.

I 41a minuten utökade Öster istället sin ledning efter att Strömberg jobbat fram en hörna, som Johannesson kom upp baklänges till men ändå lyckades få på mål med bakhuvudet. Bollen rensades någon decimeter efter att den passerat mållinjen och spelet såg ut att gå vidare men assisterande domaren såg att bollen passerat linjen och signalerade till de svartvitrandigas förtvivlan för mål.

ANDRA HALVLEK

Efter paus kom Öster ut än mer avslappnat och spelade långa stunder riktigt fin fotboll - om än ännu mindre effektiv. I 50e minuten fick man så frispark efter att Pivkovski klippt Donkor fult (och haft mage att bli ytterst upprörd över att få det solklara domslutet mot sig), och Östlind lyfte in bollen mot Lindblad, som satte pannan till igen men denna gång skickade bollen en bit utanför högra stolpen.

Därefter rullade Öster runt bollen bra, men verkade vilja lite för mycket och fortsatte passa lite för länge. Fördelen var att hemmalaget knappt fick låna bollen och därmed inte åstadkom mycket. I 73e minuten gjorde Pivkovski så ett bra jobb längs vänsterkanten, tog sig en bit inåt och försökte hitta in till Levi, men en av matchens få tokrensningar från Österförsvaret avvärjde situationen till en resultatlös hörna.

Efter varsin nära miss - en nickstyrning precis till vänster av Denis Velic i 76e och ett avslut tätt utanför vänstra stolpen av Pivkovski i 77e - kom så hemmalagets reducering i 81a minuten. En boll in från högerkanten damp ner hos Pivkovski som (möjligtvis via ett ben?) skickade in hemmalagets tröstmål.

Allt hopp om poäng i säsongsavslutningen släcktes dock omedelbart efter avspark, när Velic smekte fram en boll till Johannesson, som visade både styrka, snabbhet och teknik när han slet sig från sin försvarare och rullade in segermålet mellan benen på Diawara - och därmed tog hem Östers interna skytteliga med sina åtta mål under hösten.

I slutminuterna hann Östlind med två hyfsade avslut - först ett hårt skott från straffområdeslinjen efter Velics förarbete som gick någon meter utanför högra stolpen och minuten därefter en stenhård satsning efter att Björkén tunnlat sin försvarare och lyft in bollen i mitten, men det uppoffrande glidtacklingsavslutet stack en bit över ribban.