Spelsuget Öster cupvann

Med u19 upptaget skickade Öster stora delar av A-truppen till Hyundai Cup-mötet i Strömsnäsbruk, och dessa var på spelhumör. Innan kvarten hade gått stod resultattavlan på 0-5 innan de rödblå drog ner tempot lite och i andra halvlek fick några yngre spelare visa upp sig.

STRÖMSNÄSBRUKS IF - ÖSTERS IF 1-12 (0-8)
Målskyttar:
SIF: Bajgora
ÖIF: Bajrovic 4, Östlind 3, Andreasson 2 , Adu, Avdic, självmål

Öster ställde upp med:
Sobo
Pavic - Örnblom - Nurkic - Lövdahl
Shaze - Andreasson
Adu - Levi - Östlind
Bajrovic

Utvisning:
81' Sobo

46' Björkén (Pavic), Gustav Ahrn (Shaze), Emir Avdic (Östlind)
60' Arvid Henriksson (Nurkic)
82' Malmkvist (Björkén)

Mer statistik på förbundets matchsida.

FÖRSTA HALVLEK

Det blev full fart redan från start i Hyundai Cup-mötet på Strömsborg i Strömsnäsbruk. Redan i fjärde minuten nickades ett inlägg ut till Robin Östlind, som halvt bortvänd från målet klippte till på volley och knorrade upp bollen i högra krysset.

Sedan flöt det på i snabb takt. Två minuter senare samarbetade Pavic och Adu fint till höger innan den sistnämnde spelade in till Admir Bajrovic, som kunde chippa in 0-2 bakom målvakten.

Därefter kom målen i än snabbare takt: på fyra minuter gjorde Öster tre mål genom Östlind, Jesper Andreasson (efter fint förarbete av Adu) och Bajrovic.

I 13e minuten stack hemmalaget mellan med ett anfall där inlägget mot Sjödahl blev lite för djupt och Darmin Sobo kunde plocka bollen.

Efter Östlinds tjusiga knorr via högra stolpen till 0-6 i 17e minuten så slog lagen sedan av på takten. I 26e minuten hade Bajrovic ett bra avslut mot bortre burgaveln som hemmalagets målvakt Reimerstam Nilsson fick göra en riktigt svettig räddning på.

Mot slutet av halvleken hann Öster med två mål till av Admir Bajrovic. Det första jobbade Adu fram när han påpassligt stal bollen på en hemåtpass och såg ut att bli fälld av målvakten men domaren valde att låta Öster spela vidare då Bajrovic hann först på bollen och kunde rulla in 0-7. Åttan kom några minuter senare efter att Adu gjort en lång löpning längs högerkanten innan han lyfte bollen in i mitten där Admir kunde trycka in bollen med pannan.

ANDRA HALVLEK

Första chansen efter paus kom genom inbytte Gustav Ahrn, som knixade sig fram och rundade målvakten innan han lade bollen mot ett öppet mål, men en vig försvarare nådde fram med foten och kunde styra bollen ut till hörna.

Istället skulle andra halvleks första mål komma efter att likaledes inbytte Emir Avdic gjort ett bra jobb på vänsterkanten och sedan slagit ett inlägg som styrdes via höften på en försvarare i huvudet på nästa och sedan upp i bortre krysset.

I 59e minuten var det så dags för reducering. Efter ett missförstånd i Österförsvaret kunde Bajgora från långt håll rulla in hemmalagets första mål i tom kasse.

Efter att ha legat bakom ett flertal mål trodde Enoch Adu i 64e minuten att han också fått göra ett själv efter att han nickat in returen på en frispark, men fick se målet bortdömt för offside. Tre minuter senare fick han ändå göra sitt mål, även denna gång med pannan, efter ett fint förarbete och inlägg av Lövdahl.

Ytterligare tre minuter senare prickade Andreasson in sitt andra mål för dagen nere vid högra stolpen innan matchen i 80e minuten fick lite ny fart. Sobo kom då olyckligt in i en situation och tog bollen med händerna precis utanför straffområdet och fick därmed syna det röda kortet. Efter en stunds avbrott för målvaktsbyte kunde hemmalagets Mario Cadjo Irefalk slå frisparken stenhårt men en bra bit bortom högra stolpen.

I matchens sista skälvande minut skulle Öster så avrunda dussinet. Örnblom bröt och tog med sig bollen upp mot halvplan innan han lade en lång boll ut på Adu, som skickade in bollen i mitten till Ahrn som fick lite sned träff på bollen och fick avslutet i stolpen, där Avdic dök upp och stötte in bollen några sekunder innan domaren lät slutsignalen gå.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it: