Stark upphämtning i Jönköping

I gammal god tradition blev derbyt i Jönköping en dramatisk historia. Öster hämtade upp två underlägen och fick med sig en skön poäng i en match som kunde slutat hur som helst.

JÖNKÖPINGS SÖDRA - ÖSTERS IF  (1-0)

20' 1-0 Olsson
65' 2-0 Thelin
67' 2-1 Vasilj
70' 2-2 Gero
80' 3-2 Sabo
88' 3-3 Gero

Publik: 3067

Berglund
Joza - Vasilj - Lindblad - Bojent
Eriksson - Velic - Bergholtz
Henningsson - Gero - Hellgren

46' Söderberg (Hellgren), Lindner (Henningsson)
81' Birgersson (Eriksson)

Statistik finns på förbundets sida.

På artikelbilden är Gero på väg att rulla in 2-2. Foto:Andreas Nilsson/bilderna.it

För att vara ett möte mellan Jönköping och Öster på Stadsparksvallen började måndagens match tämligen försiktigt. Ett någorlunda hotfullt inlägg i andra minuten och ett nästanläge där Gero sprang in i sin försvarare i åttonde minuten skapade Gero matchens första riktiga chans en kvart in i matchen. Nigerianen slet sig fri på vänsterkanten, bröt inåt och slängde iväg ett snabbt skott som Södramålvakten Cajtoft returnerade rakt ut till Velic som dessvärre inte lyckades hålla sitt avslut på mål.

Trots att Öster hade mycket av spelet skulle hemmalaget ta ledningen fem minuter senare. Ett till synes harmlöst inlägg styrdes effektivt av Fredrik Olsson och ställde Berglund fullständigt.

Nu fick hemmalaget fart och stod för flera bra målchanser. I 26 minuten drog Thelin till utifrån och tvingade Berglund att släppa retur, och tre minuter senare trodde nog de flesta att hemmalaget utökat sin ledning när Olsson fick på en jätteträff i ribbans undersida, men bollen studsade åt rätt håll och en försvarare kunde rensa.

Öster ägnade sig mest åt att försvara, men med fem minuter kvar till paus hotade man i alla fall lite. Velic vann boll och spelade snabbt ut till Hellgren, som var nära att nå Gero med sitt inlägg men Cajtoft hann precis mellan och kunde plocka ner bollen. Minuten senare fick Berglund göra en bra insats när Olsson rann genom men Östermålvakten hann först på bollen.

Början av andra halvlek blev direkt mer händelserik. Tre minuter in var Bergholtz nära att nå Velic inne i boxen med en lyftning och bara minuten senare var det Södra som avlossade ett tungt skott som täcktes undan av en Österförsvarare.

Lagen fortsatte utväxla chanser. Tio minuter in i andra var hemmalaget nära att lyckas med en kort hörnvariant som sånär lurade Österförsvaret men Thelins avslut gick i burgavelns utsida. Fem minuter senare såg det riktigt farligt ut åt andra hållet när Söderberg lyfte in en boll mot tre väl placerade Österspelare, men Cajtoft nådde först på bollen och kunde peta undan den.

I 63 minuten var Joakim Lindner mycket nära att sätta sitt första mål i Östertröjan. Velic knoppade in en frispark som Lindner nickskarvade centimeter utanför högra stolpen. Typiskt nog skulle målet komma men åt andra hållet. Bara minuten senare gick Gojani - till synes billigt - omkull i en närkamp med Joza och fick straff med sig - en straff som Thelin säkert förvaltade till 2-0.

I ett läge när det var som upplagt för Öster att rasa som ett korthus visade man istället exemplarisk viljestyrka. Mindre än två minuter efter Södras mål avlossade Lindner ett skott nere vid stolproten som Cajtoft precis lyckades fösa ut till hörna, och på hörnan lobbnickade Vasilj in bollen över Cajtoft - som i ärlighetens namn drabbades av en viss uppvaktning från två Österspelare. Minuten senare kunde kvitteringen varit ett faktum när söderberg lyfte in en boll som var mycket nära att nå Bergholtz i bra läge, men styrdes undan i sista ögonblicket.

Strax därefter var Smylie nära att utöka hemmalagets ledning, men prickade målställningen och i momentet efter var det istället Östers tur. Velic rullade fram bollen till Gero, som kallt avslutade över Södramålvakten till 2-2. Nu var derbyhetsen i full gång, och bara minuten senare var Drott nära att återta ledningen för hemmalaget efter en bra rusning på vänsterkanten, men avslutet strök strax utanför stolpen.

I 78 minuten var Öster nära att för första gången ta ledningen efter att Velic smekt fram en perfekt boll mot Söderberg, som rullade avslutet förbi Södramålvakten men tyvärr i bortre stolpen istället för i mål. Minuterna senare skulle istället Ronny Sabo - precis som i våras på Myran - ge Jönköping ledningen med 3-2. Smylie skickade en boll på tvären till Sabo som iskallt skickade in ledningsmålet.

Därefter lät hemmalaget Öster få mycket boll, och siktade på att hålla i ledningen - en taktik som såg ut att löna sig. Två minuter före full tid jobbade inbytte Andreas Birgersson dock fram en vänsterhörna, och efter två försök som slutade i nya hörnor nådde Velic tredje gången gillt in till Gero, som rivit sig loss från sin försvarare och kunde skalla in sin andra kvittering för kvällen.

Nu var det Öster som hade mest vilja och energi, och var nära att också kunna utnyttja det. I 90 minuten revs Birgersson ner i offensivt straffområde men fick istället frispark mot sig. Minuten senare slog Velic ännu en klasspassning som friställde Gero men precis när han skulle peta in bollen hann Cajtoft oförväget mellan och kunde avstyra. Med sekunder kvar av stopptiden hann Öster med en sista chans när Söderberg lyfte in ett inlägg, men Cajtoft var dessvärre med bra och kunde styra bollen förbi tilltänkta mottagare, och lagen kunde därmed inkassera varsin poäng efter ännu en