Sulejmen Sarajlic är klar för Östers IF

Öster har gjort klart med en målvakt. 19-årige Sulejmen Sarajlic har skrivit på två år för klubben.

Sulejmen som är född 1995, är uppvuxen i Jönköping och fostrad i Råslätts SK, för vilka han debuterade som 13-åring, som utespelare. Som 15-åring värvades han till Tenhult i div 2 som målvakt.

Som 16-åring flyttade Sulejmen till Göteborg och tillhörde under tre år IFK Göteborgs akademi. Här har han spelat såväl U19- som U21-matcher. De senaste två säsongerna har han tillbringat i A-laget som tredjemålvakt.

Östers sportchef Peter Wibrån:

- Vi är glada att vi lyckats signera Sulejmen. Vi ser honom som en målvakt med stor potential och vi tror att han har en bra framtid i Öster. Han är en välskolad målvakt med ett bra positionsspel, bra fötter, han är följsam och har en bra räckvidd i inläggspel och skott.

Nyförvärvet om övergången:

- Jag är mycket glad och nöjd med att idag ha gjort klart med Östers IF. Det känns riktigt bra och rätt. Öster har en fin historia bakom sig och är en klubb som vill och ska spela högre upp. I Öster hoppas jag kunna förtjäna speltid, skaffa mig nya erfarenheter och utvecklas som målvakt.

Spelare med kontrakt 2015: Emil Andersson, Elmin Nurkic, Johan Andersson, Karl-Johan Lindblad, Mario Vasilj, Denis Velic, Otto Eriksson, Mehmed Hafizovic, Alexander Henningsson, Simon Wennerhag, Andreas Wihlborg, Andreas Birgersson, Jonathan Drott, Freddy Söderberg, Patrik Bojent, Josef Elvby, Jonatan Rehnström, Robin Strömberg, Rasmus Rydén, Fritiof Björkén, Philip Hausenkamph och Sulejmen Sarajlic.

Spelare som lämnat truppen: Tibor Joza (lån Falkenbergs FF), Alexander Nadj, Oscar Berglund, Jonas Hellgren, Vlado Zlojutro, Alhaji Gero, Marcus Bergholtz, Robertino Kljajic och Joakim Lindner.