Tuffa smällar i hemmapremiären

I en match som Öster till synes hade under kontroll tappade Öster allt efter en överraskande utvisning på Oliver Silverholt i början av andra halvlek.
- En otrolig besvikelse, från många aspekter, sammanfattar Christian Järdler.

ÖSTERS IF - IK BRAGE 1-2 (1-0)
1-0 13 Johannesson
1-1 65 självmål
1-2 82 Alexandersson

Publik: 2086

Malmkvist
S Karlsson - Lundgren - Vasilj - Silverholt
Pavic - Silka - Drott - Helg
Johanneson - Faour

40' Fuhre (Silka)
65' Örnblom (Pavic)
85' Bajrovic (Faour)

Mer statistik på förbundets matchsida. Se presskonferensen efter matchen här:

FÖRSTA HALVLEK

Hösten kom tidigt till Myresjöhus Arena där de dryga 2000 åskådarna inte värmdes särskilt mycket av spelet heller.

I tolfte minuten styrde Öster så upp ett fint anfall där Simon Helg tog emot bollen i offensivt straffområde, och när han tappade bollen rensades den till Oliver Silverholt som fick bra träff från 20 meter och när målvakten inte kunde hålla bollen höll sig David Johannesson framme och placerade in returen nere vid högra stolpen.

Fem minuter senare såg det lovande ut när Liridon Silka lyfte bollen över på Helg som hade bra läge men denne fick inte träff på avslutet och i andraläget kunde Silka inte riktigt tråckla in bollen till Zackarias Faour.

Efter en stunds avvaktande spel utmanade Öster i 29e minuten när Faour vände om efter ett kort inkast och avslutade mot första stolpen men Brages målvakt Rosendal kunde utan att förta sig plocka skottet.

Fem minuter före paus stod Faour för en bra insats när han djupt på egen planhalva spelade en lång boll upp på Johannesson som försökte gå mellan Brageförsvararna men inte fick med sig bollen.

Tre minuter senare kom halvlekens sista läge när Drott bröt fint på egen planhalva och sedan tog en bra löpning och fick en lång boll från Pavic innan han kunde ta ett hårt avslut från straffområdeslinjen som målvakten tvingades styra ut till hörna.

ANDRA HALVLEK:

Öster fortsatte ta initiativet efter paus och i 49e minuten spelade Faour fram Helg, som spelade boll tillbaka in i banan till Faour som hade ett jätteläge men inte fick träff på bollen.

Ögonblicken senare blev det glödhett åt andra hållet när en missad rensning hamnade hos Sellin som dessbättre avslutade brett utanför högra stolpen.

I 53e minuten bytte matchen sedan karaktär, när Silverholt efter att ha stött ihop med Lundin fick direkt rött kort och Öster tvingades spela resten av matchen med tio man.

Hemmalaget verkade till en början inte så tagna av manfallet utan fortsatte utmana - först genom Helg som fick en fin boll från Faour men tyvärr slog passningen tillbaka in i mitten lite snålt och strax därefter med en lyftning mot Johannesson som tvingade Rosendal att gå långt ut och rensa.

Så småningom kunde gästerna ändå ta över och i 65e minuten kom också kvitteringsmålet. En lång boll räddades onödigt kvar på plan och Mayambela skickade in en låg boll framför mål där den olyckligt studsade på Pavic in i mål.

Trots stor press av Brage skapade man inga direkta lägen förrän i 75e minuten när Astvald gick själv från halvplan innan han klippte till från 30 meter och Malmkvist fick anstränga sig för att styra ut bollen till hörna.

Med åtta minuter kvar lönade sig så det numerära överläget. Brages variant med att nickskarva hörnor vid första stolpen lyckades och Alexandersson kunde stöta in ledningsmålet i bortre burgaveln.

Tre minuter senare skapade Öster en bra kvitteringschans när man fick frispark efter att Helg blivit tufft kapad. Frisparken lyfte han själv in mot straffpunkten där Örnblom mötte bra med huvudet men domaren hittade frispark för Brage efter att en av deras spelare satt sig ner.

Efter det bevakade Brage mest sin ledning och Öster förmådde inte jobba fram fler lägen utan fick räkna in andra raka förlusten.

Se höjdpunkter på TV4 Sport: