Tufft motstånd och bra prestationer för Tipselitlagen

U19 föll under lördagen hedersamt hemma mot BK Häcken med 1-2 (1-1). Under söndagen tog U17 tre viktiga poäng hemma mot Malmö FF med 3-2 (1-1).

På Värendsvallens A-plan, tog Öster U19 under lördagen emot ett individuellt starkt och skickligt BK Häcken. En motståndare som för övrigt är vidare till final i Ligacupen för juniorer lyckades till slut vända och vinna mot ett kollektivt starkare Öster.

Öster tog ledningen i 28:e genom Emil Jönsson. I slutminuterna av första halvlek lyckades BK Häcken kvittera i anslutning till en mycket tveksam offside-situation. I andra halvlek tar bortalaget över men inte utan att det uppstod chanser åt bägge håll.

Tränare Christian Stridh om matchen;

- En bra match som hade kunnat få sluta oavgjort. Jag tycker vi gör det bra i första halvlek och jag vill inte ens kommentera deras 1-1. Från läktarhåll sades det vara solklar offside, men domarn dömer. Jag upp-lever att vi är starkare som lag men Häcken är individuellt skickligare och tar över matchbilden i andra, så med tanke på just det så hade jag inte skämts över oavgjort. Utifrån våra förutsättningar inför matchen och med ett tidigt byte på mittfältet så tycker jag att vi gör en bra prestation i helhet.

Startelva

#2 Fredrik Henriksson, #7 Valentino Srpcanski, #8 Albin Johansson, #9 Jonatan Rehnström (K), #12 Ivan Gibanica, #15 Emil Jönsson, #16 Lukas Quist, #17 Hampus Wulff, #18 Gustav Bogren, #19 Johan Hjalmarsson och #23 Philip Hausenkamph

Avbytare

#1 Tobias Dahlberg (mv), #3 Oskar Dahlström, #20 Jonathan Stolth, #21 Abjess Moba, #22 Mattias Afram

Nästa match

Omgång 10 spelas borta mot Kristianstads FF nu på torsdag 29 maj. Tre viktiga poäng att spela om i en jämn mittendel av tabellen.

För matchfakta och tabell --> Svenskfotboll.se

Östers U17-trupp befinner sig i en spelmässigt tuff period. På sju dagar har stora delar av truppen spelat fyra matcher. Av tolv lag i U17 Allsvenskan Södra är det FYRA lag som åker ur inför 2015. Samtidigt för att kunna matcha spelare deltar truppen också i en parallell serie (P17-Elit). Inom några dagar väntar också semifinal i Ligacupen för Pojkar U17 borta mot Brommapojkarna.

Bild: Per-Ingvar Persson

Under söndagen togs Malmö FF emot på bästa möjliga sätt. I ett underbart fotbollsväder spelades matchen på Myresjöhus Arena. Öster tog ledningen i 32:a genom Robin Clason. Likt U19-matchen lyckades motståndaren kvittera strax före halvtid. Tio minuter in i andra utökade Malmö till 1-2, men Öster stod upp starkt och kom tillbaka. 2-2 kom i 59:e genom Erik Cajnerud och 3-2 strax efter i 62:a genom Robin Clason som för dagen blev tvåmålsskytt. Därmed bärgade U17 tre enormt viktiga poäng.

Ass tränare Markus Lindberg om matchen:
- I den här matchen så fick vi kvitto på vår fysiska status då det är vår fjärde match på sju dagar. Vi gjorde en stark prestation och mycket bra resultat mot ett bra och spelande Malmö. Våra motståndare hade stort bollinnehav men lyckades inte hitta in i spelyta 3 bakom vår backlinje då jag anser att vi täckte den ytan extremt bra. Vi lyckades vinna boll på mittfältet och blev rättvända och kunde hota med omställningar på ett bra sätt. Riktigt skönt att få med sig god känsla och bra självförtroende i bagaget inför torsdagens semifinal i Ligacupen mot Brommpojkarna.

Startelvan

#12 Tobias Dahlberg (mv), #2 Jesper Andersson, #3 Erik Cajnerud, #5 Axel Strandberg, #6 Anton Lantz (K), #7 Martin Srpcanski, #8 Martin Finnhult, #9 Henrik Dahlquist, #10 Robin Clason, #11 Patrick #Karlsson och #14 Filip Örnblom

Avbytare

#15 Victor Ericsson, #16 Filip Bolö och #17 Oskar Dahlström

Nästa match

Redan nu på torsdag är det match igen. Då flyger truppen till Stockholm för att spela semifinal i Ligacupen för pojkar U17 mot Brommapojkarna. Nästa seriematch blir ett Smålandsderby mot Jönköpings Södra IF och spelas den 4/6.

För matchfakta och tabell --> Svenskfotboll.se